Årets bokhøst: Barne- og ungdomslitteratur

Det er mye å se fram til med årets bokhøst. Det blir mange mørke vinterkvelder i sofakroken med godt lesestoff, og jeg kjenner jeg gleder meg allerede. Siden jeg jobber i en bokhandel, er jeg så heldig å få være med på bokmøter med de forlagene som orker å ta turen oppover hit til Tromsøbyen. God mat i godt selskap mens man får en god oversikt over høstens utgivelser. Selv er jeg jo spesielt opptatt av barne- og ungdomslitteraturen, og her er noen høydepunkter i så måte:

Sigbjørn Mostue leker videre med mytologi og folketro på fantasifullt vis i Mørkeboka. Her har han også med seg Matthijs Holter på laget. Boka kommer iløpet av september og er en rekke fortellinger satt i samme univers som Alvetegnet-trilogien – Vi snakker skikkelig norsk fantasy, her. Boka benytter seg også i stor grad av vår moderne nettkultur, med linker til nettsider og ressurser som leseren kan benytte seg av. I tillegg har den ei interessant intertekstualitet og skal gi oss et noe anna perspektiv på historiske personer som Peter Chr Asbjørnsen, Henrik Ibsen og Margrethe Munthe. Jeg tror det blir spennende, og innså vel også at jeg nok må lese trilogien før jeg tar fatt på denne.

Fra Stig Sæterbakken kommer en veldig voksen ungdomsbok om de vanskelige tingene. Ser ut til å kunne bli narrativt interessant og en sterk leseopplevelse. Her forteller han selv om boka:

Ellers gleder jeg meg alltid til alt Endre Lund Eriksen finner på, og det er jo ikke rent lite. Den mannen skriver jo som om han var lagd av ord, og i år har han ikke bare hatt tid til å skrive Førstemann som pissa på månen, men kommer også med ei ny ungdomsbok, Super og bidrar i boka WOW – 7 kjærlighetsfortellinger. Endre Lund Eriksen gjør seg spesielt godt på lydbok.

Magisk realisme fra Klaus Hagerup i boka Det gyldne tårnet blir spennende, dyktige og allsidige Sverre Knudsen kommer med ungdomsboka Elsker i høst. Dystopisk science-fiction blir det også, i Saci Lloyds Karbondagboka 2015, og så gleder jeg meg selvfølgelig masse til min egen favoritt fra ungdomstida, Harald Rosenløw Eeg, som kommer med boka Den hvite døden. Den mannen har et fantastisk språk, underfundige formuleringer og originale idéer.

3 tanker om “Årets bokhøst: Barne- og ungdomslitteratur

  1. >Mye å glede seg til! 🙂 Lund Eriksen er en av mine favoritter også, var så heldig å få en prat med ham for et års tid siden i.f.m. en turné han gjorde – herlig skriver, flott type!! På samme høye nivå er etter min mening også Jon Ewo; Otto Monster-bøkene er festlig litteratur for alle aldre!(men er ikke sikker på om han har noe ute i høst?)Gleder meg også til dårlig utevær og lesing inne! Måtte vinteren komme snart ;-)C_E

  2. >Fint å se at andre også gleder seg over Endre Lund Eriksen. Jeg har vært med på skrivekurs med Endre en gang i tida og flere ganger hørt ham lese høyt. Han er alltid sympatisk og han er så aktiv og produktiv at enhver skribent kan få mindreverdighetskomplekser av det. Alt godt om Endre! Jon Ewo er også en fantastisk forfatter – også ungdomsbøkene hans. De husker jeg som veldig fengende den gangen jeg var en 14-15 år gammel ungpige 😉 I oktober kommer Jon Ewo med boka Vokteren i Cappelen Damms Marg og Bein-serie.

  3. Tilbaketråkk: Lest i 2009 « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

