Pekere og tirsdagstanker

I dag sitter ordene langt fra løst. Istedet for å gjøre et forsøk på å komme med noe vettig fra eget hode, vil jeg heller sette av noen ord til å peke dere mot andre som gjør gode ting.

Virrvarr, eller Ida Jackson, er kjent for de fleste som er litt bevandra i bloggosfæra. Det jeg liker aller best med Virrvarr sin blogg, er at den er så variert. Du vet aldri hva du kan forvente av neste innlegg, men du vet at det som regel vil være interessant, tankevekkende og/eller morsomt. Anbefaler hennes Huskeliste for dårlige dager der hun lager ei liste over sine (gode) regler for å gjøre en vanskelig dag lettere, og oppfordrer leserne til å gjøre det samme i kommentarfeltet.

Jakob Arvola skriver godt og hverdagsnært, og er flink med metaforer. Han har en blogg som får deg til å tenke, smile og le. Jeg ble for eksempel veldig glad av å lese hans nyeste innlegg Fine veien. Anbefaler også å bla seg bakover i bloggen. Her er det videoklipp, fine skildringer, dikt, tulletekster og tankevekkende refleksjoner.

Villkatta har en utrolig god blogg. Det er alltid lett å komme inn i bloggpostene hennes, og reflekterer over egen hverdag på en veldig allmenngjeldende og gjenkjennelig måte. Det er humor, snert, ironisk distanse og viktig tekstnærhet til de tunge tingene. I tillegg skriver hun innimellom veldig gode skjønnlitterære innlegg, både på engelsk, nynorsk og bokmål. Les hennes nyeste innlegg 10 tegn på at jeg ikke alltid er like gjennomtenkt, diktet Hunting kitten eller refleksjonen Kampen mot kaffitrakteren. Dessuten tar hun fine bilder.

Og så har jeg falt for to Hanne-jenter den siste tiden. Den første er vaarloek-Hanne som skriver bloggen En løk skreller seg selv. Hun skriver som regel om sitt eget liv og det hun foretar seg, men jeg blir så glad av å lese det. Det er så himla vakkert. Hun skriver så fint om identitet og hun er så ekte og tilstede i verden. Les for eksempel dette innlegget om å komme videre. Du vil også finne mye fin musikk der. Korrekturleserkuriosa: I alle andre tilfeller ville jeg blitt smårar av å lese en blogg som har et nærmest totalfravær av store bokstaver, men det passer sånn, jeg blir bare glad av det i Hanne sin blogg.

Den andre er Hanne Jahren som holder til i Hannes hjørne, en blogg jeg ble gjort oppmerksom på av det hjerteskjærende og såre innlegget Har de Facebook i himmelen? for noen dager siden. Jeg ble sittende å lese og bla meg bakover i Hannes blogg, og satt vel i over en time før livet og hverdagen brøt inn med et eller annet gjøremål jeg måtte ta meg av. Jeg gleder meg til å komme tilbake til bloggen hennes og til å lese mer. Her er det også en hel del dikt, både selvskrevne og andre. Hun inspirerte meg og gleda meg med sine «Fredagsdikt»-innlegg, og jeg vurderer nå å gjøre noe lignende her. Velge meg en dag til å trekke frem noen av de vakre, gode, fine diktene som har betydd mye for meg. Har de vært viktige for meg, kan de jo være det for andre. Det er så godt å lese et dikt som virkelig treffer blink, det kan endre en dag, det kan endre noe inni deg, det kan gjøre deg mer klar over deg selv.

Jo vet, dere. Jeg gjør det. Jeg stjeler skamløst fra deg nå, Hanne, men siden fredagsdiktene dine appellerte til meg, vil forhåpentligvis dette falle i god jord hos deg på samme måte. Fra nå av skal jeg dele et dikt eller et sitat med dere hver tirsdag. La oss kalle konseptet Tirsdagstanker, det fungerer, sant?

Hans Sandes diktsamling Tigeren talar tydeleg (1993) bør egentlig leses i sin helhet. Den er tankevekkende, feministisk, samfunnsbevisst, morsomt, tidvis provoserende, og med dikt som er utrolig vakre i sin enkelthet. Les den. Det er vanskelig å trekke ut bare ett dikt, så jeg kommer helt klart tilbake til ham en annen tirsdag.


Stupet
held oss oppe

Hva syns dere?

6 tanker om “Pekere og tirsdagstanker

  1. >Åh, Ida! Tusen takk for den nydelige omtalen! Det var så godt å lese nå, når alt bare er kaos og rot og to-do-lista bare blir lengre og lengre og lengreeee … Nå kjenner jeg at jeg kan ta meg en pause og gå ut i sola (og eh, dra på jobb i et par timer) med god samvittighet 🙂

  2. >Næmmen, for en fin omtale! Tusen takk, nå ble jeg glad. Og det er kjempehyggelig at du ble inspirert av fredagsdiktet. Jeg gleder meg til å følge med på tirsdagstanker. 😀

  3. >Jakob: Takk, kjære deg.vaarloek: Pust rolig. Jeg har også milelang to-do-liste for tiden, føler med deg.Hanne: Så fint da! Blir så glad av andre som tenker og mener og føler om dikt.

  4. >Tusen takk! Dette var varmende lesning! Også godt selskap jeg er i! Visste du at Villkatta var den første bloggeren som lenket til meg da jeg var en bitteliten blogg? Jeg har en spesiell plass i mitt hjerte for henne. Jeg blir så glad når andre ser henne, også!

Legg igjen en kommentar

