You are a shadow my body leaves on other girls

Tida gikk fort i kveld, og plutselig var det ikke tirsdag lenger. Det ble faktisk onsdag for tre kvarter siden. Men jeg er fortsatt ikke ferdig med min tirsdag, dagen er på overtid, men det gjør ikke noe. Jeg kan godt dra den utover, den har vært så fin, den kan godt få vare litt lenger. Så nå er det klart for tirsdagstanker, dere.

Jeg har oppdaget en ny poet, en nålevende én. Han heter Jon Sands, er 26 år og bor i New York. Han har vært finalist i USA’s National Poetry Slam, og reiser rundt i Nord-Amerika med diktene sine som performance. Han er også en del av gruppa The SpillJoy Ensemble som driver med «spoken word theater». Her er hans MySpace-side for de som vil vite mer.

En av minibioene jeg leste om ham skreiv at han var «…perpetually attempting to discover what makes the sloppy muscle inside our ribs tick into such a beautiful mess.» Fint sagt, er det ikke? Jeg gleder meg til å lese mer av det han har skrevet, og til å leite opp noen YouTube-videoer med ham. Her er diktet jeg først fant, som førte til en rekke googlesøk for å finne ut mer om mannen, og som igjen førte til at tirsdagen og tirsdagstankene nå er på overtid:

A Working List of Things I Will Never Tell You

When I said I wasn’t with another girl
the January after we fell in love for the 3rd time,
it’s because it wasn’t actual sex.

In the February that began our radio silence,
it was actual sex. I hate the tight shirts
that go below your waistline.

Not only do they make you look too young,
but then your torso is a giraffe’s neck attached to tiny legs.
I screamed at myself in the subway

for writing poems about you still.
I made a scene. I think about you almost
each morning, and roughly every five days, I still

believe you’re there.
I still masturbate to you.
When we got really bad,

I would put another coat of mop water on the floor of the bar
to make sure you were asleep when I got to my side of the bed.
You are the only person to whom I’ve lied, knowing

I was telling the truth. I miss the way your neck
wraps around my face like a cave we are both lost in.
I remember when you said being with me

is like being alone with company.
My friend Sarah wrote a poem about pink ponies.
I’m scared you’re my pink pony.

Hers is dead. It is really sad. You’re not dead.
You live in Ohio, or Washington, or Wherever.
You are a shadow my body leaves on other girls.

I have a growing queue of things I know
will make you laugh and I don’t know where to put them.
I mourn like you’re dead. If you had asked me to stay,

I would not have said no.
It would never mean yes.

Diktet er hentet fra decomP ,oktober 2009. Jeg syns det er så vakkert og sårt beskrevet. Gjenkjennelig hvordan man fortsatt både savner og elsker selv når det ikke kan fungere, selv når det er over. Versene «You are a shadow my body leaves on other girls.//I have a growing queue of things I know/will make you laugh and I don’t know where to put them.» traff iallfall rett hjem her. Jeg kan ikke anbefale ham utover dette diktet, men jeg fikk iallfall mersmak av det. Tror tirsdagen skal få være på overtid litt lenger.

Hva syns dere?

3 tanker om “You are a shadow my body leaves on other girls

  1. >Pang! Det diktet satt. Det var så vakkert og sårt å lese, og så gjenkjennelig, at følelesene mine kom i full sving her. Det er så utrolig flott å oppdage dikt som kan vekke sterke følelser. Takk for at du delte funnet ditt 🙂

  2. >Det er så godt når man finner et dikt som treffer og så opplever at det treffer hos andre også. På et vis føler man seg mindre ensom her i verden, sant?Kommer til å fortsette å dele dikt jeg kommer over hver tirsdag fremover 🙂

  3. >Dette var rett og slett fantastisk! Vil definitivt finne mer av ham jeg også. Åh. Takk for at du delte. Det er så herlig med gode dikt man aldri har sett før.

Legg igjen en kommentar

