Innesnødd i hodet?

Føler du deg av og til innesnødd? Med ett blir det vanskeligere å komme frem, å nå dit du vil, fordi du plutselig ikke ser veien dit like klart?

I den anledning, et dikt av Ragna Rytter, min oldemors søster. Ragna ga ut åtte diktsamlinger og samla også slektstreet for Rytter-ætta fra 1600-tallet frem til 1950 og fikk det gitt ut i bok til oss etterkommere. Oldemora mi, Signe Rytter Sagberg, skreiv også dikt (hun ga ut tre diktsamlinger), og morfar etterlot seg mange upubliserte kreative vers. Da han døde, arvet jeg de fire diktsamlingene de hadde stående etter Ragna Rytter. Hun skreiv lavmælte og fine dikt om natur, kjærlighet, familieliv, Trøndelag og Gud. Her er ett om hvor uoverkommelig vinteren av og til virker, hentet fra diktsamlinga Vers langs vegen (1959):

Vinter

Du var så underleg sliten
så modlaus i auga i dag.
Over orda dine
over handa du gav
låg det skimmer av nådelaus
midtvinterfrost.

Så låg du vel vaken i natt
du liksom eg
og kjende kvite fonner stengje
alle dei lett-trødde vegane.
Kjende deg nedsnødd og valen
medan stormkast isa
kring nov og vegg.

Nei. Vi skal ikkje rekne
snøflingor som fell
og stengjer vegane
der hjarto ville finnast.
Vi skal rekne knuppane
som drøymer under snøen.
Snart vaknar dei.
Da er vegane opne.

Takk til Stian, som nå har gjort meg oppmerksom på at det finnes info om Ragna på nett. Her er en minibiografi med bilde og her er en biografisk tekst skrevet om henne i 1916 (da hun var 31 år) av Anton Aure.

7 thoughts on “Innesnødd i hodet?

  1. >Vel, han skrev mye, men det er ikke skriverier som er borte, så det er ikke noe mysterium, egentlig. Jeg tror onkelen min har dem, det var meningen å forsøke å få gitt ut noe av det, men jeg vet ikke helt hva som skjer der. Får undersøke.

  2. Tilbaketråkk: …men so lite livet er barnedraumen lik! « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

