du ender ikke her

Jeg hadde egentlig mye å gjøre da jeg ble ringt opp på kort varsel med spørsmål om jeg kunne komme på et møte om et kvarter. Jeg rakk møtet og etterpå, på vei hjem med tanker om papirarbeid som venta, gikk jeg forbi biblioteket.

Det er ikke sant. Jeg gikk ikke forbi biblioteket. Jeg gikk inn, opp to trapper og til poesihylla. Så satte jeg meg med en bunke bøker i en stol, ga blaffen i stress og papirarbeid, og leste til de stengte. Lånte med meg hjem noen av dem, blant annet Geir Gulliksens voksne dikt (1999).

Her er et dikt hentet fra den:

jeg vet om deg,

(du sitter i et mørkt rom med ullpledd
over skuldrene. Det er natt, og i ditt
liv skal det aldri bli morgen. Tror du.
Tenker du. Din historie kunne nok
blitt en sørgelig roman. Eller et dikt
som dette. Men nei) du ender ikke her

3 tanker om “du ender ikke her

  1. >Jeg kjente på akkurat det samme sist tirsdag. Måtte faktisk ordne meg lånekort fordi jeg ikke hadde vært på biblioteket siden TOTUSENOGFIRE (!). Har vært på UB da, men ikke helt det samme…

  2. Tilbaketråkk: Lest i 2009 « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

