You might as well live

Jeg kommer alltid til å elske Dorothy Parker. Fineste damen skreiv de såreste, morsomste, mest selvironiske og sarkastiske diktene! Du har kanskje ikke hørt om henne, tenker du, hvis du ikke er av typen som leser så mye poesi (i så fall er det kanskje litt rart at du har forvilla deg inn hit til meg, men tro meg, du er hjertelig velkommen likevel, og jeg skriver ikke bare om dikt, selv om det går mye i det). Mange har likevel hørt et dikt av Dorothy Parker uten at de er klar over at det er hun som har skrevet det, nemlig hennes «Resumé»:


Resumé
 

Razors pain you;
Rivers are damp;
Acids stain you;
And drugs cause cramp.
Guns aren’t lawful;
Nooses give;
Gas smells awful;
You might as well live.

Hørtes kjent ut? Det var imidlertid ikke det diktet jeg ville dele med dere i dag, men mest ment som en introduksjon. (Hurra! Dere fikk et bonusdikt!) «Dorothy Parker (født i 1883, død i 1967) var en amerikansk forfatter og kritiker, kjent for sine bitende vittigheter og kvikke bemerkninger.» sier Wikipedia, og de har så rett, så rett (Ok, de skreiv at hun var født i 1983, så det hadde de ikke rett i, men jeg tok meg den frihet å rette det opp).

Her er denne tirsdagens dikt, et fornuftig råd til de som driver med forhold og kjærleik og slikt:

Indian Summer 

In youth, it was a way I had
To do my best to please,
And change, with every passing lad,
To suit his theories.

But now I know the things I know,
And do the things I do;
And if you do not like me so,
To hell, my love, with you!

Vil du ha mer, kan du gå til Poem Hunter og lese diktene hennes på nett, eller laste ned denne PDF-en med 193 Dorothy Parker-dikt, også fra Poem Hunter, men jeg linka like så gjerne direkte til den, så finner du fram (siden deres er litt kronglete).

Ha en fin tirsdag, folkens! 😉

4 thoughts on “You might as well live

  1. >Tusen takk! 😀 Er sykemeldt ut måneden, så jeg slapper av med god samvittighet og satser på at det gjør meg frisk fortere. Indian Summer er blant favorittdiktene mine. Dorothy Parker fikk virkelig sagt det, hun. Sitter og leser igjennom diktene hennes nå, og storkoser meg.

  2. Tilbaketråkk: Lest i 2009 « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

