Dypdykk i arkivene: Bokanmeldelse

Jeg fant en anmeldelse jeg skreiv for rundt ni år siden som ikke har vært publisert før, og tenkte jeg skulle dele den med dere. Harald Rosenløw Eeg har gitt meg mange gode og tankevekkende leseropplevelser, og dette var den første boka jeg leste av ham. Ha i bakhodet at den er skrevet den gangen jeg var tenåring 😉

Filter, av Harald Rosenløw Eeg

«Det var en helt spesiell dag, og jeg prøvde å tenke på alt annet. På hvor mange cornflakesesker jeg kunne stable oppå hverandre før de nådde taket? Hvor mange timer med søvn jeg hadde tatt opp på kassettene? På hva Arnold Schwarzenegger hadde sagt hvis han gikk ut av ”Terminator II” da filmen var ferdig og sto i leiligheten min med ansiktet skjært i hard plast? Sjøl om jeg het Espen Arnold, kjente jeg ikke så mye av Arnold i meg akkurat nå, helten som ordna opp, kom seg unna og snakka engelsk med treg dialekt. Jeg var Espen på magen i sakkosekken med øya gnidd utover de arrete hvite veggene, Espen som blei tatt når han sprang gjennom korridorene, Espen som datt utti, Espen som måtte ta opp søvnen på kassett hver natt for å forsikre seg om at ingen kom borti drømmene hans.»

Espen er spesiell: Han har helt særegne tanker om verden og tilværelsen. Det er kanskje derfor han kjenner seg igjen i Leon, broren til den rødhårede Tale. Noe bremsa opp inni hodet til Leon da han var liten, så han lever litt i sin egen verden. Espen Arnold skulle helst også kunne vært i sin egen verden. Han vil ikke se at alt ikke er så fint og bra bestandig. Han har lagt til seg rare vaner, som for eksempel at han tar opp søvnen sin hver natt og at han i flere år gikk med gule slalåmbriller, så alt rundt ham virket mye lysere, mildere og varmere. I tillegg ser han ting i hodet sitt. Han mener selv det er gamle drømmer som spilles av foran øynene hans, der kun han kan se dem og er sikker på at det er hans feil at han ser ting, og hvis noen får vite om drømmene er han overbevist om at han vil dø.

Tale er hans sommervenn, en venninne han har hatt i flere år nå. Vakre Tale med hjertet bundet i en snor rundt ankelen, og øynene som nesten bestandig ser bort. Hun og familien bor alltid i campingvogn på samme feriested hver sommer. Amors piler flyr i luften mellom de to, og også dét skaper visse komplikasjoner. Tales foreldre oppfatter Espen som sær, mer lik Leon enn Tale, og tror at hun bare ”tar vare på ham”.

Denne boka er full av poetisk språk og gode skildringer. Eeg har sin helt særegne stil når han skriver, og for umodne lesere fortoner nok ikke boka seg som spesielt lettlest. Vekslingen mellom tanker og handling kan oppfattes som forvirrende og gjøre det vanskelig å henge med i svingene for noen. Jeg likte boka svært godt, og vil anbefale den til en erfaren leser. Nybegynnere kan nok få litt problemer med språket. Det jeg likte best, er den varmen som ligger i skildringene. Det er gode beskrivelser og man lever seg lett inn i historien. Eeg er original i ordvalg og sammenligninger, og man støter på perler av skildringer i boken som f.eks ”Skogbunnen var ei diger seng under meg, med beina hennes som hvite tråder fra sengetøyet mellom greinene” eller ”Øyenvippene sklei som tynne penselstrøk over bilvinduet”. En oppmerksom og språkglad leser har mye å glede seg til.

Den sommeren handlingen i boka er satt til, bor Espen delvis hos tante og onkel og delvis i en liten leilighet i sentrum. Der er veggene hvite og fulle av arr fra menneskene som har bodd der før. Espen begynner å skrive opp alle drømmene sine på gule post-its som han henger rundt i hele leiligheten. Hans helt særegne lille verden fortoner seg stadig mer uutholdelig ettersom tiden går. Til slutt vil han bare ut, dele drømmene med noen – drømmene som kommer plutselig, om ting som har skjedd og ting som skal skje.

Vil Tale takle drømmene hans? Hvem er det han ser seg selv kjøre på i drømme? Og vil han alltid trenge gule slalåmbriller, som et filter mellom seg selv og verden?

Boka er gitt ut på Aschehoug forlag i 1998, og vant Sonja Hagemanns barne- og ungdomsbokpris samme året. Den er 220 sider lang.

One thought on “Dypdykk i arkivene: Bokanmeldelse