Har eg kunn ha tegna ho, så sku dokker ha sett.

Jeg har nettopp oppdaget Frithjof Vangs fornøyelige diktsamling Raptus, og ukens tirsdagsdikt er hentet derfra:

SYKKELEN

I natt drømte eg ei frøktelig
pæne vekja. Har eg kunn ha
tegna ho, så sku dokker ha sett.

Men eg sku tegne en føggel engong,
og så blei det en sykkel.
Og så hadde han ikkje hjul.
Han hadde venga!

Fint, er det ikke? Jeg blir så glad av å lese dikt på dialekt også, merker jeg. Har pløyd igjennom både denne diktsamlinga og to av Helge Stangnes de siste dagene og storkoser meg med finurlighet, uttrykkene og den lune humoren. Stangnes er jo også en mester på rim og rytme. For en mann! Det blir mer om ham en annen gang, tenker jeg…

One thought on “Har eg kunn ha tegna ho, så sku dokker ha sett.

  1. Tilbaketråkk: Lest i 2009 « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

