2009, måned for måned

JANUAR: Jeg jobber lørdagene på turistinformasjonen, og mye ekstra på bokhandelen. Ser noen filmer på TIFF. Husker best en sær russisk havfruefilm. H&I har fest (muligens en innflytningsfest, fordi de flytta ned en etasje.) Skjeggestandard, frimerker og fransk diskuteres.

FEBRUAR: Jeg strikker en del. Ser Breakfast at Tiffany’s og forelsker meg i Audrey Hepburn. Betaler mitt første avdrag på studielånet. Ser Død snø på kino. Ooh. Og så finner jeg verdens beste frisørdame og klipper meg kort og rocka!

MARS: Jobber 100% på turistinformasjonen mens K er ute i pappaperm. Guidesesongen begynner, med Saga Ruby og rike briter. Jeg kjøper meg selv bursdagsgave på forskudd – En gitar! Hurra 🙂 Innkjøpet feires på Blårock. Begynner å øve og herder fingertuppene. Ser store deler av Rome.

APRIL: Begynner med yoga (♥) på Skansen. Feirer bursdagen min 18.april med masse hyggelige mennesker. Klipper meg igjen – Hurray for haircuts!

MAI: M flytter til Tromsø, vi henger i Bukta og vasser (!), kjører rundt i bilen min og øver på guidemanus, blir kjent med guidefolk og drar på Circa. Det er mye sol. Livet er godt å leve. Ser The Middleman. Kjøper gromstygge joggesko og begynner å jogge litt. Jobber 100% på turistinfoen. Drar på midnattssolskajakktur med C og Tromsø Villmarkssenter.

JUNI: Jobber 100% på turistinfoen og guider ved siden av. TB feirer bursdag med tapas og sjampis på Solid. Bursdagstårer felles. Mye kafétid. Jeg får operert ut ei visdomstann og trøster meg med å kjøpe digitalkamera. Det er sol, sol, sol. Jeg oppdager De 4 Roser:

JULI: Visit Tromsø går konkurs og jeg har ikke jobb. Nytt hår igjen, hurra for det! Buktafestival med gode mennesker og mye fin musikk, dog ganske så kaldt! Grilling med M og kollektivet, pluss ninjamåken Kåre «MJ». Roadtrip til Salangen med grilling og sol, Little Miss Sunshine og Slumdog Millionaire. Fjelltur til Kjølen med M (her kan også den observante leser glede seg over mine styggfine joggesko):

Vi ser rype og rein og drar etterpå til Telegrafbukta og bader (!). Jeg får et seksukers vikariat på Sentralbordet på UiTø. Ser Hangover på kino.

AUGUST: Jeg begynner å lese korrektur for GRUS. Jobber 100% på sentralbordet og guider ved siden av. Forsøker å gå til tinden, men det blir tåke og vi kommer oss bare halvveis. Men ingen skam å snu! Jeg bestemmer meg i siste liten for å hive meg på et enkeltemne på allmenn litteraturvitenskap – Lyrikk. Drar på Døgnvillfestivalen.

SEPTEMBER: Bokmøter med bokhandeljobben, jeg begynner å skrive igjen for alvor. Tar en hel haug med bilder. Snakker mye i telefonen.

OKTOBER: Ordkalotten. Deltar på PoesiSlam på Circa. Skriver referat fra debatt for GRUS. Blir kjent med S. Ser Shaun of the Dead og Reprise. Konsert med Badger. Mye kafétid, mye manuslesning, smil, forvirring, adrenalin, utmattelse og kreativ skriving. Det er høst:

NOVEMBER: Konsert med Sivert Høyem. Mørketid. Jeg er sliten hele tida og sover ofte femten til atten timer i strekk. Det trådløse nettverket og baklyset i laptopen ryker, ti dager før garantien går ut. Sender den inn til reparasjon og kjøper meg den lille rosa dingsen jeg nå skriver fra. Får tilbake den gamle laptopen som på magisk vis har fått touchscreen (!). Det hadde den ikke fra før. Dessverre hadde de ikke fiksa det trådløse nettverkskortet, så jeg sender den inn igjen.

DESEMBER:
Pynter til jul. Eksamenskollokvie hos meg med førjulsstemning, får vite at jeg har kyssesyka 08.12. Eksamen i lyrikk 09.12. Står med glans. Tar juleferie og sover resten av året…

4 thoughts on “2009, måned for måned

Legg igjen en kommentar

