Så varm poesi er du

Jeg har nettfri uke, som noen av dere fra Twitter har fått med dere, og da er det veldig greit å kunne programmere blogginnlegg til å poppe opp til avtalt tid. Dette, for eksempel, håper jeg skal publiseres på tirsdag som kommer, slik at tirsdagstankekonseptet går sin vante gang. Selv har jeg en rekke ting jeg trenger å få unnagjort, blant annet:

  • Å få orden på døgnrytmen før forelesningene er i gang
  • Å få rydda ned julepynten, kjøpt nye gardiner og vaska rundt
  • Å lese et par bøker som har venta på meg ei stund

Selv om jeg har bøker som venter, har jeg lest en god del dikt i det siste, spesielt i juleferien, og da måtte jeg låne meg Helge Stangnes sine diktsamlinger, selv om jeg allerede har lest dem før. Hans dikt kan jeg nemlig lese om og om igjen og fortsatt ta glede av dem. Tenk på alle menneskene du ikke kan «lese» om igjen, alle de som tar turen innom hjertet ditt og drar videre. Jeg lar Helge Stangnes ta ordet, i sitt dikt fra diktsamlinga Frø i vind (2003):

Du ber om en sang

Du ber om en sang
som berre skal være din eien,
ei visa til følge på veien
når dagen og marsjen blir lang.

Tre strofe på rim,
små ord som du ikkje skal glømme,
men love å verne og gjømme
som skatt i et hemmelig skrin.

Du ønske en sang,
en sang som eg aldri kan skrive,
førr sjøl e du sangen om livet,
med ungdommens solfylte klang.

Ved natt som ved dag
spinn livet ditt teksten og tonen,
og hjertet ditt driv perkusjonen,
til blodrytmens taktfaste slag.

Så varm poesi
som ingen mann hittil har skreve,
e du når du står der og leve,
så vakker, så ung og så fri.

Du ber om en sang,
men verden e full utav vise
som aldri blir sendt i reprise,
men spelles en einaste gang.

3 thoughts on “Så varm poesi er du

  1. >"Tenk på alle menneskene du ikke kan "lese" om igjen, alle de som tar turen innom hjertet ditt og drar videre." – men noen,noen får en plass der. En skikkelig fin plass også. Helge Stangnes. Er han pappan til Elin tro? Hm *tenke*. Han er nok det.Det høres deilig ut å ha nettfri uke. Vanskelig for meg som har en jobb ved datamaskina. Da blir det til at man plopper inn i internettet.Døgnrytme er viktig 🙂

  2. >Hmm, jeg aner ikke om han har unger, men han er jo en godt voksen mann, så det kan sikkert stemme 🙂 Tror han også har forsket på dialekter.Det var virkelig godt med en liten pause fra nett, ja. Setter ting litt i perspektiv.

  3. Tilbaketråkk: Lest i 2009 « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

