Nesten nettfri uke

Jeg har vært sykemeldt i desember, og døgnet har fått flyte litt ut, dagene har gått i ett, og linjene mellom i går og i dag var ganske utydelige. Jeg hadde fått streng beskjed om å høre på kroppen og hvile når jeg trengte det, sove når jeg følte for det.

Det hjalp, for all del, jeg føler meg så mye bedre nå, men det ble mye skjermtid, mye tant og fjas på nettet, og det er en av grunnene til at jeg bestemte meg for at det var på tide med en liten nettpause nå når hverdagen nærma seg med stormskritt.


Kilde

Det er utrolig hvor stor del av dagen som går med foran skjermen hvis man ikke er bevisst på egen tidsbruk. Og så så fort som tida går! Plutselig sitter man der og klokka er tre timer mer enn man trodde den var, man har glemt teen på stuebordet, kanskje ligger støvsugerslangen på kjøkkenet fordi man «bare skulle hente noe» eller måtte sjekke noe, og plutselig husker man ikke lenger hva man egentlig holdt på med.

Tidstyveri, det er det det er, selv om man selvfølgelig koser seg foran skjermen også. Time that you enjoy wasting, was not wasted, sa John Lennon, og mannen hadde for all del et poeng. Men det er noe med at man sjøl skal kontrollere tida, og ikke omvendt.

Da kan en liten nettpause fungere som en grei virkelighetsorientering. Hva har jeg så fått ut av mine seks-syv dager i eksil? Jo, nå skal dere høre. Jeg har:

  • Sett fire filmer
  • Rydda ned julepynten og hengt opp de vanlige gardinene igjen
  • Lest seks bøker
  • Strikka
  • Jobba med skrivinga
  • Fått skikk på døgnrytmen (og dermed endelig fått testa julegaven min under normale forhold (den virker, hurra!))
  • Begynt på pensumlitteraturen og fått et lite forsprang

Det må sies, uka har ikke vært fullstendig nettfri, jeg har (på grunn av jobb) sjekket mailen min et par ganger om dagen. Men ellers har jeg vært flink, og det føles godt. Og nå spør jeg deg, kjære leser: Hvilket forhold har du til nettbruk? Trenger du ei nettfri uke av og til? Hva føler du at du ikke får gjort nok av i hverdagen, og hva hindrer deg i å gjøre det?

2 tanker om “Nesten nettfri uke

  1. >Du har vært savnet, samtidig er jeg enig i sette med tidstyv. Og jeg er enig med Lennon. Er glad du er her iallfall, om det er hver dag, hver uke eller hver måned.:)

Legg igjen en kommentar

