Jeg skjønner at Sult er viktig, men…

Som litteraturstudent er det jo nesten litt flaut å ikke ha lest Hamsuns samlede allerede, men jeg har altså ikke gjort det. Jeg leste Victoria som femtenåring og husker at den var voldsomt fengende, men mer ble det ikke til. Nå står imidlertid både Markens grøde, Landstrykere og På gjengrodde stier i hylla, og i år har vi Sult på pensum. Det er nok å si om denne lille boka, men jeg skal ikke lire av meg så voldsomt mye.

Jeg kan skjønne hvorfor den har fått den statusen den har i norsk litteratur i dag. Jeg kan forstå at folk snakker om menneskesinnet under ekstreme forhold, om angsten og de merkelige impulsene som gjør oss til mennesker, men jeg må likevel si at dette var temmelig ubehagelig lesning.

Jeg blir frustrert hver gang han soser bort pengene sine for å virke bedre stilt enn han er, og av sinnet hans som rettes mot helt tilfeldige og uskyldige mennesker. Jeg liker ikke å lese om alle de merkelige sprellene hovedpersonen foretar seg – og det er jo så voldsomt mange av dem. Svingningene både i atferd og følelser er så ekstreme. Han gir i større grad inntrykk av å være spik spenna gæern enn av å være menneskelig.

På den andre siden er det jo ubehagelig lesning fordi det er langt fra urealistisk, det som skjer. Det oppleves som ukomfortabelt å ta del i mange av tankene hans, og kanskje spesielt når enkelte av tingene han tenker er gjenkjennelige. Følelsen av at alt kommer til å gå rett vest og dit høna sparker kjente jeg på gjennom hele boka, og det er kanskje noe av det som er med på å holde leseren i spenning.

De konstante løgnene og oppdiktende historiene rundt hans identitet gir meg assosiasjoner både til Lars Saabye Christensen og Paul Auster. Det billedlige språket er heller ikke til å skyve under en stol, og perler som «Min nervøse hjærne skjøt følehorn» hever lesningen. Slutten likte jeg også. Det var imidlertid først da jeg leste fagartikler om Sult at den virkelig framsto som interessant, når det kanskje ville vært bedre om den interesserte meg mens jeg faktisk leste den.

7 thoughts on “Jeg skjønner at Sult er viktig, men…

  1. >Flaut nok må jeg innrømme at denne boken har jeg begynt på et par ganger, for så å bare legge den vekk. Uvisst hvorfor. Tror jeg får ta meg sammen og lese den også nå.

  2. >Er helt enig med deg. Jeg hadde IKKE lest ferdig boka om den ikke hadde vært pensum. Fikk lyst til å riste litt vett inn i skallen på mr. hovedperson. Slutten tok igjen for litt av det tapte, men det ble så mange gjenntagelser underveis at for min del kunne man godt ha kuttet drastisk ned på midtpartiet.

  3. >Svar:Eg er i alle fall ikkje nokon stor fan av kulde. Heldigvis var eg framsynt nok til å investera i ein liten oljeomn då eg byrja å frysa (altså i november) i staden for å venta til alle andre byrja å frysa og heile greiene var utsolgt :PVar Roskilde noko digg? Eg har høyr litt både og om den boka der, eigentleg..Eg trur eg dreiv å las litt rundt om "the Hunger Games" eller noko, så blei Graceling nemnd i den samanhengen (trur det var type "likte du den likar du denne" eller noko sånn), så eg las om boka, den virka digg så eg bestillte den :)Eg trur du har veldig rett med tanke på målgruppe, men eg syns det er litt frusterande at ei historie av den typen ikkje får vist sitt fulle potensiale, eigentleg.. Men eg bestillte "fire" i same serie-ish i går, så me får sjå korleis den er.. Eg er litt i fantasyhumør om dagen, kjenner eg :)Ellers:Sult er ein av dei bøkene som er verkeleg ikkje likar. Æsj. Eg er litt på den linja at dersom eg ikkje liker å lesa ei bok, og den ikkje gir meg noko.. Vel då likar eg ikkje boka.. Så kan den ha så mykje litterær kvalitet den berre orker for min del 😛 (Eg kjem til å bli ein fantastisk norsklærar… Eller ikkje)

  4. >Monika:: Ja, det er noe med det at det gjentas, man forventa ikke helt at det skulle ende som det gjorde, og ærlig talt forventer jeg ikke at det går bra videre, etter slutten heller, med tanke på tilstanden han var i. Jeg kjente også på lysta til å filleriste…Kristine: Det kommer eget innlegg om Roskilde om ikke så altfor lenge her på bloggen 🙂 Jeg likte den, men jeg kan se hvordan den kan ha fått blandet kritikk. For meg var det både nostalgi og gjenkjennelse med i bildet, i tillegg til at jeg liker punktromantendensene den har – det poetiske, det fragmenterte, den ikke helt faste tidslinja, leken med pronomen. Pløyde igjennom den midt på natta i forrige uke fordi jeg ikke fikk sove.Ja, Fire skal vel være en slags prelude til Graceling innbiller jeg meg. Nå er det en stund siden jeg leste G, men ser ikke helt likhetene mellom den og Hunger Games, bortsett fra at begge kanskje har samme målgruppe 🙂 Skal høre om jeg får meg lesereksemplar på oppfølgeren (har lest førsteboka på norsk, Dødslekene).Ang. Sult: Jeg tror jeg har lært meg at bøker jeg føler at jeg ikke liker ofte kan gi meg noen interessante overraskelser, og så synes jeg gjerne det er spennende å finne ut hva det er som gjør at jeg ikke liker dem, hvorfor de ikke når hjem. Er de på pensum får jeg ofte aha-opplevelser på forelesningene, eller liker dem bedre når jeg kjenner til konteksten rundt bedre. En bonus med at de er på pensum er jo at man ofte får anledningen til å plukke dem fra hverandre og kritisere dem 😀 Haha :)Her er det rundt null grader nå, men meldt minus 16 til helga. Jeg liker egentlig kulde bedre enn mildvær (slaps, sørpe, glatt, vått og iffy), men må innrømme at jeg lengter med hele meg etter at sola skal komme tilbake. Skulle kunne hatt påskevær hele vinteren *drømme*

  5. Jeg er så enig med deg når det gjelder hovedpersonen i Sult! Han går konstant rundt og klager over sin egen tilværelse, men han er selv skyld i all elendigheten. Pante jakka si fordi han er sulten, men så gir han pengene til en tilfeldig fremmed på gata. Har ikke mye til overs for mennesker som klager over alt mulig, uten at de viser vilje til å endre på det :p

Legg igjen en kommentar

