Om diktekunsten, studier og skriveri

Jeg er blitt student igjen, dere. Åh, så gøy det er! I år tar jeg følgende enkeltemner på allmenn litteraturvitenskap:

  • Litteraturvitenskapelig metode: Praktisk opplæring i litterær analyse og verkfortolkning, slik at studentene selv kan frembringe selvstendige analyser av litterære tekster.

Trenger jeg understreke at jeg trives og blomstrer og gleder meg stort over forelesningene? Vi har dyktige forelesere, spennende pensum og vi har et ungt og kreativt klassemiljø. Ikke bare det, som forfatterspire har man mye å lære av både å lese litteratur og andres tanker om hvordan vi skal lese og skrive. I den forbindelse deler jeg noen sitater jeg noterte meg da jeg satt og kosa meg med Aristoteles’ poetikk her om dagen:

«…det som med sitt nærvær eller fravær ikke gjør noe til saken, er ingen del av det hele»

«…av alle tilfeldige begivenheter virker de forunderligst som ser ut til å skje med hensikt»

«sannest vil den storme som selv er stormende»

«Fablene [les:plottet, begivenhetene] (…) bør [forfatteren] først stille opp i generelle trekk og så derefter utforme episodene og utvide fabelen»

«Enhver tragedie er dels knute, dels løsning på knuten»

«Mange diktere kan lage en god knute, men de løser den dårlig; begge deler bør alltid mestres»

«Man må foretrekke det umulige som er sannsynlig fremfor det mulige som ingen vil tro på»

Hentet fra Om diktekunsten, som er den niende boka jeg har lest i år. Forøvrig interessant å se at enkelte av rådene Aristoteles gir også blir gitt i den humoristiske skriveguiden How NOT to write a novel, som jeg også driver og leser for tida…

2 tanker om “Om diktekunsten, studier og skriveri

  1. >Kjenner absolutt til den gleden der, det er helt vidunderlig å påbegynne nytt semester og alt. Jeg har ikke hatt annet enn fine opplevelser på litteraturstudiet. Det blir nok litt vemodig å være ferdig (om alt går som det skal) med master til neste år… og veldig rart, med tanke på at jeg har gått så mange år på universitetet (virra lenge rundt før jeg slo meg til ro med litteratur)! Og den boka har jeg desidert lyst å få tak i! Kjøpte du i bokhandel eller over nett?

Legg igjen en kommentar

