Roskilde, ei poetisk festivalskildring

Jeg var midt i pensumlitteratur og Saabye Christensen, men boka kom i posten og jeg måtte bare begynne. Tanken var at jeg skulle lese litt hver kveld før jeg sovna. Jeg åpna boka rundt halv tolv og var ferdig en times tid seinere.

Jeg har allerede skrevet om Øya her på bloggen, korthistorien som er en frittstående oppfølger til denne boka, og Roskilde treffer meg mye på samme vis som Øya gjorde det. Det er noe med fortellertonen og festivalstemninga som skildres.

Boka er delt inn etter ukedagene i festivaluka, men har rent bortsett fra det en noe episodisk oppbygning. Den kan nesten leses som en samling prosadikt, men med en klar narrativ struktur. Jeg er fristet til å si at boka kan minne om en punktroman, nettopp på grunn av den episodiske og poetiske stilen.

Strømsborg eksperimenterer med bruk av pronomen og med en tidvis parataktisk fortellerstil. Jeg likte spesielt utdraget som følger, det er som om festivalen selv – festivalstemninga – snakker til oss:

Jeg er støvet du puster inn når det er gult mot sola, jeg er gresset som stikker ut under de bare føttene dine, jeg er leira som stivner noen timer etter at regnet har stoppet opp, jeg er vinden som får vindmølla til å bevege seg, jeg er asfaltveien som omringer deg, sirkelen av grå, smeltet stein som omringer gresset, som bare brytes av togskinnene som går i en rett strek på midten, og jeg er i dem også, jeg er lyden av toget som passerer under føttene deres på brua, jeg er farten før det saktner ved den midlertidige stasjonen inne på West, jeg er trærne som bøyer seg inn mot dere når det blåser, jeg er de oppsatte gjernene som viser hvor skillet går mellom de som har og ikke har festivalarmbånd, jeg er synet som møter deg om natta når det allikevel er lyst her, takket være lyskasterne, vaktenes lommelykter, hodelyktene til de som leter etter en do, mobiltelefonene som skinner når dere ringer hverandre, når dere sender signaler gjennom meg, gjennom lufta, jeg står ved teltet, kommer du snart?, jeg er mørket rundt dere, mørket som ligger på lur bak alt lyset, jeg lener meg inntil dere når dere er for slitne til å holde dere unna, jeg er i bunnen av soveposene deres, jeg er i skyggen fra kroppene deres om dagen, jeg er pusten dere deler når dere kysser hverandre, jeg er lukta av solkrem når dere bytter på å smøre ryggene om morgenen, jeg er det som vekker dere når dere våkner av ingenting, jeg er deres pust så lenge dere er her, jeg er alkoholen i blodet deres når dere går og legger dere, jeg er hodepinen som vekker dere i morgen, og ølen som reparerer den, jeg er den som skal holde dere i hånda så lenge dere er her, hos meg, i meg, rundt meg, på meg, ved meg med meg.

I mange av de generelle episodeskildringene, brukes 2.person entall om fortelleren, (noe som går fram fordi det som skildres kan knyttes til narrativet forøvrig), men bruken av «du» istedet for «jeg» er også her med på å gi teksten poetisk preg, som om det er en episode som like gjerne kunne foregått flere steder, og som like gjerne kunne gjelde leseren. På samme måte finner vi også mer generelle skildringer der du-et nettopp ser ut til å vise til en tenkt leser, i «se for deg at»-stilen.

Parallelt med dette har du-et en mer spesifikk referanse – Det handler om Jonas, personen fra vennegjengen som har flytta, som dette året er på festival med en helt annen gjeng, og i flere av bokas scener brukes «du» helt klart om ham, både i minner fra tidligere festivaler og i beskrivelser av det som foregår i bokens nåtid. Det hele kan virke forvirrende for en uerfaren leser, men jeg likte måten det fungerte på veldig godt.

Roskilde er ei fortelling om festival, om nært vennskap, om det såre i å vokse fra hverandre og om å se framover. Jeg tar meg selv i å ønske at Linn Strømsborg skulle vært på Buktafestivalen, og jeg gleder meg til det hun måtte finne på å komme med neste gang, festivalrelatert eller ikke.

Legg igjen en kommentar

