Alt med måte

Ukas tirsdagsdikt er av Arild Nyquist, kanskje hans mest kjente. Det står på et Bokklubben-postkort jeg fikk her om dagen, og det var omtrent som å finne igjen en gammel venn i postkassa, og om det ikke var helt sånn, så var det i det minste det helt motsatte av å bli lagt til på Facebook av en person du ikke kjenner lenger, og iallfall kan man si at det var langt fra en velvalgt klisjé om å finne seg sjøl, men kanskje litt som å leite etter brillene når man har dem på seg, selv om jeg egentlig aldri har gjort det, for har jeg ikke brillene på, så har jeg ikke brillene på, og det er ganske tydelig, eller kanskje jeg burde si utydelig, og dermed er det like åpenbart at jeg ikke trenger å leite etter dem når jeg har dem på, men det var som å finne noe igjen, eller som å slutte å leite etter noe, og kanskje er det alltid sånn når man kommer over et dikt som en gang traff og fortsatt treffer.

 

ENSOMHET

Ensomhet, sier du. Det
er greit med litt
ensomhet bare det ikke
blir for mye. Da åpner jeg døren
og roper ut i natten: kom inn
kom inn – her er ensomhet nok
for to! ja for fire! Og
på riktig ille dager brøler
jeg: her er ensomhet nok
for et helt orkester!

 

Fint, ikke sant? Arild Nyquist sa følgende om seg selv:
«Jeg skriver bøker for å overleve. Livet er hardt, det er mye høst i meg, men jeg er ingen selvmordskandidat. Jeg er en svært melankolsk person.» (Kilde)

En tanke om “Alt med måte

  1. >Jeg har gjort det der med å lete etter brillene mine mens jeg har dem på nesa (å begynne lete etter dem i det hele tatt er pussig i grunn, siden jeg alltid bruker dem). Jeg er nærsynt, men ikke så veldig, så det var ikke før jeg kikka ut av vinduet og ikke kunne skjønne hvorfor fjorden og bergene i horisonten var så tydelige at det begynte å demre…Og; et nydelig dikt. Har lest det før, ser jeg, men hadde glemt det, og det var absolutt vidunderlig å lese igjen. Det er så fint laget. Åh.

Legg igjen en kommentar

