Tesnobb søker barista.B.M.: Tålmodighetskrav

Jeg har tidligere kommet ut av skapet som tesnobb med opplysningstrang – med tanker om trekketemperaturer, råd om riktig redskap og lignende. Til gjengjeld er jeg smertelig uopplyst om kaffe. Det er ikke tull, kjære leser, kjære potensielle kaffeelskende venn: Jeg får byens beste baristaer til å krympe seg innvendig når jeg bestiller min cappuccino med lettmelk eller min latte med «dobbelt så mye espresso som du pleier å ha, går det an?».

Du kan ha problemer med å forstå det, kjære barista, men jeg ber deg om å bære over med meg: Sort kaffe var lenge et mysterium for meg, det var syre for fordøyelsessystemet, skjelvende hender og en bitter smak jeg ikke satte pris på. «Vil du ha kaffe?» ble et ubehagelig spørsmål det ikke fantes svar på uten at man automatisk gjorde seg til vanskelig gjest. Det beste alternativet var «Nei takk,» men selv dét fikk skrå blikk og den kaffetørste vertinna klødde seg i hodet og sukka mens jeg verka etter skikkelig te og fikk en tam pose Earl Grey i litt vann, om jeg i det hele tatt var så heldig.

Overgangen fra pusekaffedrikker på kafé til hardbarka kaffekjerring ble brå, satt i gang av trøtte morgenstunder på min sentralbordjobb, der trakteren sto bare noen meter unna skrivebordet. Jeg våkna med ei døll hodepine flere uker etter vikariatet var over. Gode middager med familie ga en uforklarlig trang til denne sorte bitterheta for å balansere måltidet, og jeg tok meg selv i å ikke kunne spise noe veldig søtt uten et lett savn dersom kaffe ikke var tilgjengelig. En gang gikk jeg en hel dag uten å røre te. Avhengigheten var et faktum.

Hva kan jeg si, kjære barista? Jeg må vel bare si det rett ut, selv om jeg vet at det gjør vondt å høre det: Det gikk mye i pulverkaffe. Etterhvert begynte jeg imidlertid å eksperimentere i presskannekaffens verden, og lærte meg for eksempel den rette doseringsmengda (6 strøkne kaffemål på én liter) mens jeg skammet meg og tenkte på kaffedrikkende venner som hadde vært på besøk her før dette var kunnskap jeg behersket. Kommentarer som «Har du melk?» eller «Bedre sterk enn svak, eh?» fikk ny betydning mens jeg smakte meg frem.

Jeg har mye å lære. Jeg drikker fortsatt pulverkaffe, jeg rynker uforstående på panna når kaffeelskere fnyser av min presskannemalte Friele fra dagligvarebutikken på hjørnet. Jeg vet ingenting om kaffebønner og plantasjer eller smaksnyanser i en espresso. Men jeg ber deg, kjære barista, kjære kaffeelskende bloggleser: Ha tålmodighet med meg. Jeg er lærevillig. La oss rive denne muren av arroganse som finnes mellom oss tesnobber og dere kaffekjennere. På kafé drikker jeg med høflig mine den grønne teen du lager med kokende vann, mens jeg formulerer blogginnlegg i hodet for å opplyse verden. Bruk gjerne kommentarfeltet til tilsvarende kaffeprekener, så kanskje vi kan oppnå en slags gjensidig forståelse, du og jeg?

6 tanker om “Tesnobb søker barista.B.M.: Tålmodighetskrav

  1. >Hehe! Fin kaffetraktannonse. Jeg må innrømme at jeg faktisk er litt skeptisk til å begynne å drikke kaffe, ettersom det sies at man får vondt i hodet dersom man ikke drikker det jevnlig når man først har begynt. Jeg har av og til noen veldig slitsomme morgener, og der andre da kaldstarter systemet med kruttsterk kaffe, er jeg forvist til en bit sjokolade, som selvfølgelig ikke hjelper like mye, men en liten piff er bedre enn ingenting.

  2. Ville bare takke for gode tips. Har gjort hjemmeleksa (bl.a på denne bloggen.) Du får ikke grønn te i kokende vann av meg… Forøvrig finnes ikke vanskelige kaffegjester. Om man synes gjester er vanskelige har man ingenting i servicebransjen å gjøre. Vi sees 😉 PO

    • Hyggelig å høre! 😀 Flott med kaféer som har peiling på te! Har forøvrig steget litt i kaffesnobbegradene siden jeg skrev dette blogginnlegget – Nå har jeg egen kaffekvern og Aeropress hjemme og er ikke så glad i pulverkaffe lenger…

    • Heihei! Nå er innlegget over to år gammelt da, og jeg har lært litt siden sist 🙂 Har ei god venninne som jobber på Tim Wendelboe i Oslo, så hun er en fin informasjonskilde.

Legg igjen en kommentar

