anything brighter than even the sun

Hvilken dag er det i dag? Jeg vet nesten ikke lenger. Dagene flyter av gårde og det føles så bra, det skjer så mye, det skjer så mye fint! Det er tirsdag, det er tirsdag, og tirsdagen har vært god! En tirsdag med sjakkspilling (jeg vant, to ganger!), omelettlaging (veldig god, med salami og mais), pensumlesning, litterære diskusjoner og framfor alt veldig godt selskap. Det er tirsdag, og i dag er det tid for litt e.e. cummings.

Jeg blir stadig mer fascinert av cummings, jo mer jeg leser om ham, og av ham. Det er noe med måten han bruker ord som knuter av assosiasjoner og følelser, ofte nesten eller helt tatt ut av sin grammatiske kontekst, men uten at diktene mister mening. Nesten tvert imot. Jeg syns ofte de blir dypere når de får synke inn og jeg får fordøyd dem litt, ofte blir de mer allmenne, vakrere…

Wikipedia sier blant annet dette om ham:

Cummings er best kjent for sin uvanlige bruk av både grammatikk og tegnsetting: store bokstaver dukker opp midt i ord, tegnsettingen og linjene er ofte (tilsynelatende) helt kaotisk, og mange av diktene hans er vanskelige å forstå noe av før de leses høyt. Virvarsbruken av store og små bokstaver fikk også forleggerne hans til å skrive navnet med bare små bokstaver, e.e. cummings, men Cummings selv skal ikke ha gjort dette.

I forrige uke delte jeg et dikt av Jack Gilbert, og ham kommer det også mer om her på bloggen. I et dikt jeg skal dele med dere en annen gang sier han noe som med en gang minte meg om e.e. cummings, nemlig: «How astonishing it is that language can almost mean, / and frightening that it does not quite.» Akkurat dette spiller cummings på, alt det et ord kan bety eller ikke bety. I’ll let you be the judge:

if everything happens that can’t be done
(and anything’s righter
than books
could plan)
the stupidest teacher will almost guess
(with a run
skip
around we go yes)
there’s nothing as something as one 

one hasn’t a why or because or although
(and buds know better
than books
don’t grow)
one’s anything old being everything new
(with a what
which
around we come who)
one’s everyanything so

so world is a leaf so tree is a bough
(and birds sing sweeter
than books
tell how)
so here is away and so your is a my
(with a down
up
around again fly)
forever was never till now

now i love you and you love me
(and books are shutter
than books
can be)
and deep in the high that does nothing but fall
(with a shout
each
around we go all)
there’s somebody calling who’s we

we’re anything brighter than even the sun
(we’re everything greater
than books
might mean)
we’re everanything more than believe
(with a spin
leap
alive we’re alive)
we’re wonderful one times one

Vil gjerne høre hva dere syns, om dere er enige med meg, uenige, etc. Han er jo kanskje ikke en poet som er supertilgjengelig og lettfatta for alle, men jeg har altså blitt så glad i diktene hans etterhvert.

One thought on “anything brighter than even the sun

  1. >Jeg elsker cummings! Åh. Diktene hans er en fryd å lese høyt, og siden jeg er glad i det absurde gjør det ikke noe at noen av dem ikke gir mening (men de fleste ender opp med maaaasse mening, etter noen gjennomlesninger). Dette hadde jeg ikke lest før, og det var jo helt utrolig å lese høyt. Alle ordene som får flere meninger når de vokaliseres ga meg helt sommerfugler i magen. Jeg blir så glad av slikt. Får bare lyst å le og danse med diktene hans. Så jau. Jeg er enig. Heh.

Legg igjen en kommentar

