Kaffefromasj, Frank Kjosås og masochisme

Noen av dere kommer til bloggen min uten å vite hvem jeg er, uten å ha lett etter akkurat meg, men på jakt etter noe annet. Kanskje du for eksempel satt deg ned foran Google og prøvde å finne en som aldri kjefter? Her må jeg være ærlig og innrømme at du nok ikke har funnet rette vedkommende, selv om det jo er smigrende at du endte opp her.

Rette vedkommende har du imidlertid funnet når du søker på strikking + Ida Sagberg, men du fant kanskje ikke så mye her på bloggen? Frykt ikke, selv om det kan virke som om jeg er utelukkende opptatt av poesi, litteratur, Twitter og tulling, så er ikke det helt sant (!). Jeg hadde en gang en kreativ blogg, og ikke nok med det! Jeg har også en Flickr-profil, med flere mapper fulle av strikkebilder.

Ikke det at det jeg lager er så banebrytende at det gjør noe. Faktisk er jeg veldig lite kreativ i strikkinga – jeg har ikke hode til å eksperimentere så voldsomt, fordi eksperimentering når det gjelder strikk har med tall å gjøre. Jeg er av den oppfatninga at hvis man bare har ei god oppskrift, så kan man lage hva som helst, det være seg en sokk, et fuglehus eller ei mør lammesteik. Tidligere har jeg nevnt kaffefromasj i ei bisetning her på bloggen, da jeg skreiv om juletradisjoner, og mange har leitet etter nettopp ei god oppskrift på akkurat dét. Her er den beste, rett fra mammas håndskrevne oppskriftsbok (!):

Kaffefromasj

Ingredienser:
1 dl sterk kaffe, avkjølt
2 egg
4 dl fløte
100g sukker
6 plater hvit gelatin
litt revet sjokolade til pynt

  • Legg gelatinen i bløt i kaldt vann i ca 20 minutter
  • Pisk eggeplommene med halvparten av sukkeret og fløten med resten av sukkeret.
  • Rør avkjølt kaffe ned i eggedosisen
  • Tilsett fløten og den oppløste gelatinen og pisk godt fra bunnen
  • Når fromasjen begynner å stivne tilsettes eggehvitene, stivpisket
  • Ha blandingen i en pen skål som settes kaldt i minst én time, til fromasjen er helt stiv.

Det er lurt å gjøre noe annet mens du venter på at kaffefromasjen skal stivne, spesielt hvis du er veldig sulten. Å tvinge seg selv til å sitte foran kjøleskapet med vann i munnen anbefales ikke. (Det er faktisk skremmende likt selvpining. Liker du dette, har du kanskje en masochistisk legning, i likhet med mange andre som har søkt seg frem til bloggen min (!)). I samme kategori kommer søkeord som norsk nagen pige (det må dere nok lete etter annet sted…).

En rusavhengig tannlege vil jeg ikke en gang tenke på, det høres skummelt ut… (Spesielt med tanke på at jeg skal operere ut enda ei visdomstann om bare fem dager. Grøss.)

Til slutt er det noen av dere som har søkt på kjæreste med Frank Kjosås og endt opp her. Hva kan jeg si, kanskje Google driver ønsketenkning for meg? Frank Kjosås er en norsk skuespiller født i 1981, med babyface-look og en stemme som er nok til å sjarmere hvem som helst:

Han har sunget på både på scenen og på Beat for Beat. Skremmende er det dog at akkurat nå har verken tanken på ham eller YouTube-klipp av sangprestasjonene sin sedvanlige effekt på meg. Jeg skylder på at jeg har en kjæreste med briller (nok et søkeord!) som synger med sin dype røst støtt og stadig, som rydder når jeg er borte, som klistrer små lapper med fine beskjeder på rundt omkring på steder han vet jeg vil finne dem og som helt fint kan bruke en formiddag på å diskutere litteraturvitenskapelig metode. Hvordan er universitetstiden, spør du? Den har aldri vært bedre!

For et mindre subjektivt svar på spørsmålet, kan du titte på følgende fine video, lagd av studenter ved universitetet i Tromsø (og lettere inspirert av Baz Luhrmanns Everybody’s Free to Wear Sunscreen?):

Lytt til gamle venner, til familie og gamle mennesker, til musikk og poesi. De er alle fantastiske inngangsporter til liv du aldri kommer til å leve. Respekter deres valg og erfaringer, men still spørsmål ved deres konklusjoner. Studér. Lev.

En tanke om “Kaffefromasj, Frank Kjosås og masochisme

Legg igjen en kommentar

