Lavendelkjeks

…with immediacy and intensity, smell activates the memory, allowing our minds to travel freely in time.
—Tom Robbins, Jitterbug Perfume.

Lavendel er kjent for å være avslappende og beroligende. Jeg bruker en liten mengde tørka lavendel sammen med vattfyll når jeg lager kosedyr til små barn, da dette skal virke søvndyssende. Derfor har jeg alltid en boks i skapet, og i dag ble det brukt på en litt annen måte, nemlig til…

Lavendelkjeks

Lavendelkjeks
ca 55 stk

200 g mykt smør
175 g sukker
1 egg
4,5 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1 ss tørka lavendel, hakka (NB! Sjekk at det er spiselig lavendel du har!)

Smør og sukker piskes hvitt. Egget røres inn.
Mel og bakepulver siktes ned i bollen. Blandes inn i deigen sammen med lavendel.
Rør godt sammen.

Settes i topper på bakeplate dekket av bakepapir.
Steikes midt i ovnen på 190 grader i ca 15 minutter.
Avkjøles 5 min på plate og settes så på rist til de er kalde.

Avkjøles på rist

I folkemedisinen har lavendel vært brukt mot en rekke ting, inkludert nervøsitet, søvnløshet, stress, muskelspenninger, irritabilitet, depresjon, utmattethet, fordøyelsesplager, kvalme, hodepine, migrene, besvimelse, gikt, hoste, influensa og astma, cellulitt, eksem, hevelser, tannpine og gjærsoppinfeksjoner. Jeg garanterer ingen umiddelbar virkning for slike plager ved inntak av disse lavendelkjeksene, men hvem vet…

Serveres med kald eller varm drikke

Jeg skal iallfall kose meg med dem. Så får vi bare håpe at jeg ikke dysses i søvn over pensumbøkene…

2 thoughts on “Lavendelkjeks

Legg igjen en kommentar

