Fifteeen minutes of fame

Helside i avisa, side 18.

Jeg ble intervjua av lokalavisa i går! For de som ikke fikk med seg gårdagens papirutgave av iTromsø, kan dere lese artikkelen her:

Bildetekst: NOVELLER I BOKFORM: Ida Zachariassen Sagberg ble én av 13 vinnere av novellekonkurransen "Løsrivelse". Alle novellene ble nylig utgitt i en antologi med samme navn.

Ida Zachariassen Sagberg (26) gikk ikke helt til topps i novellekonkurransen, men novellen «Plaster på såret» ble likevel utgitt i bokform.

Nesten 500 bidrag kom inn til novellekonkurransen som Norsk Litteraturfestival – Sigrid Unset[sic]-dagene og Bokvennen Forlag arrangerte. Resultatet ble offentliggjort under festivalen i mai. De 13 beste novellene er nå samlet i antologien «Løsrivelse». Løsrivelse var tema både for litteraturfestivalen og novellekonkurransen.

– Dette er novelledebuten min, tidligere har jeg bare publisert dikt i diktantologi og vunnet diktkonkurranser, sier Ida Zachariassen Sagberg.

Hun deler æren med en annen tromsøbosatt forfatter, Kjersti Kollbotn. Vinnernovellen ble skrevet av Andreas Engh Seland.

Tenkte på plaster
Nå er Ida enda mer motivert for å skrive flere noveller og kanskje blir de samlet i bokform også, men det kan hun ikke fortelle så mye om ennå.

– Jeg ble veldig overrasket og stolt over at novellen ble blant de beste. Det er gøy at det man skriver treffer noen. Det gir motivasjon til å skrive mer. Jeg skal bruke sommeren til å skrive på en novellesamling som jeg skal sende til et forlag og som jeg håper blir antatt, sier hun.

I tillegg til å skrive holder hun på med bachelorgraden i allmenn litteraturvitenskap. Hun jobber også med å lese manus som frilanskonsulent for ulike forlag. Da hun skulle skrive om temaet løsrivelse, tenkte hun på plaster.

– Jeg tenkte på et plaster som rives av, sakte eller fort. Det ga videre assosiasjoner til blodprøver og sykdom, sier Ida Zachariassen Sagberg.

Til Oslo
Skrivingen ser hun på som et håndverk, og mye tid går med til skriving av både dikt og kortprosa.

– Jeg blir sittende mye og skrive. Jeg har blant annet en notatbok liggende på nattbordet som jeg noterer i. Det er en måte å få i gang tankene. Jeg starter ofte med en scene, en setning jeg overhører eller noe jeg ser som gir assosiasjoner.

Novellen «Plaster på såret» har ikke bare havnet mellom to permer. I september drar hun til bokfestivalen i Oslo for å lese novellen sin høyt for publikum.

*

Henta fra papirutgaven av iTromsø, fredag 2. juli, 2010. Tekst av Kjetil Vik, foto av Marius Hansen.

5 thoughts on “Fifteeen minutes of fame

  1. Tilbaketråkk: Spent på debuten « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

