Ole Brumm-kjeks

«First of all he said to himself: «That buzzing-noise means something. You don’t get a buzzing-noise like that, just buzzing and buzzing, without its meaning something. If there’s a buzzing-noise, somebody’s making a buzzing-noise, and the only reason for making a buzzing-noise that I know of is because you’re a bee.»

Then he thought another long time, and said: «And the only reason for being a bee that I know of is making honey. […] And the only reason for making honey is so as I can eat it.» So he began to climb the tree.»
(A. A. Milne, Winnie the Pooh, s.18, The Folio Society, London 2004)

Ingredienser:

250 g usalta smør
150 g brunt sukker
1 eggeplomme
2 ts vaniljeekstrakt
3 ss honning
280 g hvetemel
50 g mandler, finhakka
50 g rosiner, finhakka
en neve frosne blåbær
litt salt

Rør smør og sukker mjukt. Bland i eggeplommen, vaniljeekstrakt, litt salt og 3 ss flytende honning (har du ikke flytende kan du varme den litt før du har den i).  Sikt i hvetemelet og rør deigen sammen med mandler, rosiner og blåbær. Dersom blåbæra er frosne, blir det mindre søl. Sett på bakepapirkledd plate med teskjeer og trykk litt ned. Steikes i 5-7 minutter, midt i ovnen, på 200 grader. Når de er ferdige, skal de være gyldne i kantene og hvite, litt mjuke i midten.

«…and
as
he
climbed
he
sang
a
little
song
to
himself.
It
went
like
this:

Isn’t it funny
How a bear likes honey?
Buzz! Buzz! Buzz!
I wonder why he does?»

(A. A. Milne, Winnie the Pooh, s.19-20, The Folio Society, London 2004)

Om du kun har sett Disneyversjonen av vår venn Brumm, så oppfordrer jeg deg sterkt til å lese ham i originalformat, på engelsk og illustrert av Shepard! ♥ Det er mange nyanser og så mye intelligent humor og sarkasme som forsvinner i Disneyfilmene! Her kan du forøvrig lese mer om E.H. Shepard, han som tegna Brumm slik han skal være.

2 thoughts on “Ole Brumm-kjeks

  1. >Jeg hadde faktisk Winnie-the-Pooh på pensum da jeg tok et kurs i "20th Century Children's Literature" da jeg studerte i Wales. Da hadde jeg selvsagt for lengst lest bøkene på engelsk, siden jeg har vært fan evig lenge. 😀 Og signerer det du sier om Milne og Shepard. Disney go home! 😉

  2. >Det høres kjempeinteressant ut! Jeg hadde en gang planer om å skrive en mastergrad om engelsk barnelitteratur… Men så begynte jeg på en ny bachelor istedet ;)Jeg får helt vondt i meg av Disneys Ole Brumm! Så altfor langt fra originalen… Brumm er redusert til sulten dumrian, Tussi til sytepave uten humor og de har funnet opp ikke-eksisterende Heffalumper. *skule stygt på Disney*

Legg igjen en kommentar

