Judging a book by its cover?

Elin på bokbloggen Av en annen verden, har tagga meg med noen bokspørsmål. Jeg kjører bare rett på, tenker jeg:

Hvilken bok leser du akkurat nå?
Akkurat nå leser jeg Shakespeare. A Very Short Introduction av Germaine Greer, Hamlet av Shakespeare, i tillegg til at jeg har flere manus til lesning som frilanskonsulent. Hamlet er et av favorittstykkene mine, men det er flere år siden jeg leste det sist, så det er et koselig gjensyn.

Hvor liker du best å lese?
Overalt, så lenge jeg ikke er i bevegelse (blir fryktelig reisesyk). Liker å kunne sitte godt, gjerne på kafé eller i sofakroken, helst med godt leselys, men som regel har jeg ei bok til ulike steder i huset – Akkurat nå ligger manuset på skrivebordet, Hamlet (i denne store fine Shakespearesamleboka) ligger på kjøkkenbordet, Shakespeareintroboka i sekken og Vagant nr 01/2010 på badet. Sofakroken har ei sokkestrikkebok til praktisk bruk.

Hvilken bok skulle du ønske ble filmatisert?
Hm…Vanskelig spørsmål. Jeg ønsker ikke nødvendigvis at yndlingsbøkene mine skal filmatiseres, selv om jeg gjerne ser filmen hvis den lages. Egentlig skiller jeg ganske sterkt mellom de to sjangrene – jeg forventer aldri at en film skal gi «samme» opplevelsen som boka – og blir dermed sjeldent svært skuffa (så fremt de ikke har gjort store endringer som ikke lar seg forklare, som i Coraline der de har introdusert en guttekarakter som ikke finnes i boka og som egentlig ikke har noen relevant funksjon i filmen, etter min mening). Hadde kanskje vært kult å se Sandman-serien filmatisert, men den egner seg kanskje bedre i tv-serieformat. Og hvis jeg en gang skriver en roman hadde det jo vært moro å se den på lerretet. Haha 🙂

Hva er favorittboken din?
Jeg klarer ikke å velge. Hva med noen forfattere jeg liker istedet? Neil Gaiman, Michael Ende, Shakespeare, Alexandre Dumas, André Bjerke, Antoine de Saint-Exupéry, J. K. Rowling, C. S. Lewis, Lars Saabye Christensen, Jane Austen, Roald Dahl, Maupassant, Rimbaud, Verlaine, Baudelaire, A.A.Milne, Harald Rosenløw Eeg, Endre Lund Eriksen, Steven Brust, Samuel Beckett, Jean-Paul Sartre, Aldous Huxley… Ja, uhm. Mange gode leseropplevelser. Jeg er nok polygam når det gjelder bøker.

Hva synes du er den fineste forsiden på en bok?
Judging a book by its cover? Who me?! Vel, ok da. Jeg vet ikke med den fineste, men her er noen jeg liker godt:

Stardust, av Neil Gaiman. Illustrert av Charles Vess

Gammel utgave av Alexandre Dumas' De tre musketerer, i seks bind.

Ungdomsboka Ravnens sang av Per Nilsson. Omslag: Kristin Stephansen-Smith. Design: Séan Brewer.

Ronja røverdatter, forside. Illustrert av Ilon Wikland.

Ronja røverdatter, bakside

Kong Svartrev av W.A. Fraser. Mangler kilde på forsideillustrasjonen.

Den store Ole Brumm-boken av A.A. Milne. Illustrert av E.H.Shepard.

Forests of the Heart, av Charles de Lint. Forsideillustrasjon av John Jude Palencar.

Det å ta bilder av bøker og lete etter forsider jeg liker fikk meg til å tenke litt. Liker jeg akkurat disse forsidene på grunn av noe bestemt? Er det fordi jeg har positive assosiasjoner til innholdet? Vel, jeg elsker Neverwhere av Neil Gaiman, men jeg liker ikke utseendet på paperbackversjonen jeg hadde i det hele tatt.

Mange av bøkene ovenfor er imidlertid bøker som har affeksjonsverdi. Alexandre Dumas-bindene og Kong Svartrev arva jeg etter morfar, f.eks. Ronja røverdatter, Ole Brumm, Ravnens sang og Stardust er alle bøker jeg husker som fantastiske leseropplevelser. Jeg måtte derfor se om jeg fant ei bok jeg ikke har lest ennå med ei forside jeg hadde sansen for, og valget falt på Forests of the Heart.

Etter å ha kosa meg lenge med å se på og kjenne på bøker og forsider i hylla mi, har jeg kommet fram til noen konklusjoner angående forsidepreferanser:

  1. Jeg liker forsider som «fortsetter» på baksida, altså at illustrasjonen/designet henger sammen, slik som bildene av Ronja røverdatter viser.
  2. Jeg liker enkelte illustratører svært godt, E.H.Shepard og Charles Vess er blant dem.
  3. Jeg liker gamle bøker.
  4. Og tentativt: Jeg liker bøker med trær og fugler på forsida, skal man ta dette utvalget i betraktning.

Det var det!

Ja, og så skulle jeg tagge tre stykker… Eek, A Geek!, rullerusk og Kaffebønna Elisabeth og alle andre som måtte føle seg inspirert til å svare!

4 thoughts on “Judging a book by its cover?

  1. >Da har jeg svart borte hos meg! Er forresten enig i at Sandman hadde vært spennende som tv-serie. Og det har vel vært snakk om det, men lite trolig at det blir realisert. Har du forresten sett Neverwhere? Det var jo en tvserie før Gaiman skrev om manuset til en roman. Har lenge lurt på om jeg burde prøve å få tak i den…

  2. >Jeg har ikke sett Neverwhere, men har hørt at spesialeffektene skal være forferdelige. (Og at Gaiman så mange ganger ble fortalt at de ikke kunne gjøre ditt og datt, og hver gang sa han "Ja, ok, men da gjør jeg det sånn i boka"). Men DVD-en skal visstnok være verdt pengene om så kun bare for kommentarsporet der Gaiman sjøl kommenterer på hele serien :)Nå er det forresten snakk om at noen vil kjøpe filmrettighetene til American Gods

  3. >Var inne på youtube og så et klipp fra Neverwhere nå. Holder kanskje ikke helt den standarden vi er blitt vant til på tvserier nå. Kanskje en remake med passelig budsjett kunne vært noe? Film av American Gods høres jo spennende ut. Vi får se 🙂

  4. >Åh, så mange fine svar. Og jeg er veldig enig med deg i det der med covere som strekker seg over hele boka. Og det med favorittbøker. Så utrolig vanskelig å velge.Jeg brukte år og dag på å svare, men nå har jeg gjort det i alle fall, om du vil lese 🙂

Legg igjen en kommentar

