Farligt, farligt der at drømme…

Jeg har tidligere skrevet om hvorfor Ibsen er sjef, og har lenge vært glad i forfatteren som dramaturg. Nå har jeg nettopp gjenoppdaga Ibsens diktning og storkoser meg med den også. Her er ukas tirsdagsdikt, «Med en vandlilje»:

Med en vandlilje 

Se, min bedste, hvad jeg bringer;
blomsten med de hvide vinger.
På de stille strømme båren
svam den drømmetung i våren.

Vil du den til hjemmet fæste,
fæst den på dit bryst, min bedste;
bag dens blade da sig dølge
vil en dyb og stille bølge.

Vogt dig, barn, for tjernets strømme.
Farligt, farligt der at drømme!
Nøkken lader som han sover; —
liljer leger ovenover.

Barn, din barm er tjernets strømme.
Farligt, farligt der at drømme; —
liljer leger ovenover; —
nøkken lader som han sover.

Fint, ikke sant?

Legg igjen en kommentar

