Hurra for havregrøt!

O’ havregrøt, den dårlige økonomiens redning, studiehverdagens lyspunkt og omgangssjukas lindring! O’ havregrøt, det selvsagte svaret på spørsmålet «Hva i alle dager skal vi ha til middag/frokost/kvelds i dag?»! O’ havregrøt, du enkle rett med alle dine variasjonsmuligheter, jeg hyller deg!

Havregrøt er fremfor alt svært enkelt. Det eneste du trenger for å lage havregrøt er havregryn, vann og salt og rundt 15 minutter.. Vann har du i springen, salt har de fleste stående, så havregryn er det eneste du som regel må huske å kjøpe hvis du skal lage det. Bruker du små, såkalt lettkokte havregryn, blir grøten fortere ferdig, men jeg anbefaler å bruke de store, det smaker nemlig bedre. Ikke la deg lure av åh-det-er-så-lett-produktene som forsøker å selge deg dyrere havregrøt i porsjoner der du «bare skal tilsette vann», det er like enkelt (og mye billigere) å kjøpe en vanlig pakke med havregryn.

Ikke sånn...

...men sånn!

Husker du ikke helt hvordan man lager havregrøt, så står det oppskrift bakpå pakken, som jeg gjengir her:

5 dl. vann
1 1/2 dl havregryn
1 ts. salt

Du blander gryn og vann, setter plata på middels varme og koker opp. Når det begynner å boble skrur du varmen litt ned og lar det småkoke i ti minutter mens du rører. Helt til slutt har du i salt.

Sånn omtrent ser grøten ut når den er ferdig.

Vann, gryn og salt. Tre små ingredienser som gir deg et næringsrikt, godt og utrolig lettvint måltid. Og joda, skal du bare ete havregrøt, hver bidige dag, så blir det kanskje litt kjedelig i lengda. Men fortvil ikke! Det fins nemlig et vell av variasjonsmuligheter. Når du lager den kan du:

  • erstatte noe av vannet med melk, fløte eller rømme.
  • blande i litt honning eller sirup.
  • røre i en most banan.
  • ha i nøtter, mandler eller pinjekjerner. Hakk dem gjerne litt først.
  • ha i litt kanel, litt vaniljesukker eller bittelitt kardemomme.
  • ha i et halvt eple, revet eller delt i små biter.

Bare fantasien setter grenser! For ikke å snakke om alt man kan ha på når grøten er ferdig! Jeg spiser grøt i djuptallerken og før jeg heller grøten over i skåla dekker jeg bunnen av den med frosne blåbær. Når den varme grøten dekker bæra, tiner den. Har du ikke plukka bær sjøl, får du kjøpt i frossendisken på butikken, og det er sikkert godt med bær av andre slag også.

Omtrent en neve frosne blåbær.

Blåbæra tiner under den varme grøten.

De tradisjonelle dekker grøten med kanel og sukker, og lager seg kanskje et lite smørøye og?

Mmmm, smør!

Ellers går det godt an å ha melk i skåla også, det være seg vanlig lettmelk, surmelk eller smaksatt syrna melk, som Biola eller Cultura. En dæsj rømme, cottage cheese eller kesam gjør seg også godt. Du kan blande den med frukt i biter, dekke den med hakka sjokolade, spise den varm, kald eller lunka, til frokost, middag eller kvelds! Er det rart jeg hyller havregrøten?

Er du fortsatt ikke overbevist, la meg gjøre enda et forsøk. Havre er veldig sunt. Tynn havregrøt eller havresaft har lenge vært brukt som alternativ medisin hvis du har omgangssjuke, det stiller magen. Her er noen flere helsefakta om havre, henta fra Norsk havreforenings hjemmesider, Norsk havre:

  • Havre inneholder kostfiberet betaglukan som senker kolesterolverdiene i blodet.
  • Betaglukan forbedrer også tarmens mikroflora og er bra for fordøyelsen.
  • Karbohydratene i havre er av den langsomme sorten og bedre for kroppen din.
  • Kostfibrene i havregryn bidrar til at metthetsfølelsen varer lenger.
  • Det finnes også glutenfrie havregryn.

Hyll havregrøten, du også! Del dine tips til variasjonsmuligheter i kommentarfeltet 🙂

Bildene av Bjørn Axa-produktene er henta fra Norsk havre.

Og bare så det er sagt, ingen har gitt meg havregryn for å skrive dette innlegget….

9 thoughts on “Hurra for havregrøt!

  1. >Jepp, hurra!Mye rart man kan ha i grøten, ser jeg. Selv er jeg konservativ, men flesker til med en neve rosiner i grøten når jeg skal slå ut håret.

  2. >Just like Mushu (Mulan) would say:"Look, you get porridge. And it's happy to see you!" =Dhttp://2.bp.blogspot.com/_rYLSV6b4Sp8/R0Xz88A_tZI/AAAAAAAAAGA/utO7NVlcwX4/s320/mushu.jpgWonder if it tastes good with ketchup and fried eggs. Or was the smile made with bacon? o_.

  3. >havregrøt er undervurdert! takk for gode variasjonstips :)Jeg pleier å lage den med vann+salt og spise den med smør, sukker og kanel, eller med brunost på toppen 🙂

  4. >Jeg spiste havregrøt 3 dg./uke i min studietid, og den skal lages akk. slik du beskriver, bortsett fra at jeg mener koketid på 2-3 min er nok. Store gryn og vann abs. best! Mitt favorittilbehør er smørøye, "brunt" sukkerdryss, kanel og et stort glass melk til! Nei, nå går jeg og koker meg ei gryte grøt :-)@CosmoEgil

  5. Tilbaketråkk: Om å finne seg et nytt hjem « ziarah sier:

  6. Tilbaketråkk: Om å finne seg et nytt hjem « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

