Yedo Sushi – en nølende tommel opp.

Min far stikker innom og overrekker fornøyd en firkantig pakke med noe dypfryst noe han har kjøpt på OBS!. «Jeg vet jo at du er så glad i susj-i,» sier han, «så nå har jeg kjøpt sånn som du kan lage her hjemme! Det kosta bare 59 kroner!»

Bildet er henta fra Brynhildsen AS.

Her føler jeg behovet for å spesifisere for dere at jeg er langt fra noen sushiekspert. Jeg kan telle gangene jeg har spist sushi på to hender, men jeg har altså syntes at det har vært utrolig godt hver gang jeg har spist det. De siste fire-fem månedene, når det har vært aktuelt å spise ute, har sushistedene vært det første jeg har tenkt på som alternativ.

«Har du virkelig kjøpt frossensushi?» sier jeg til min far, med snobberi og fordommer i stemmen. Men jeg takker nå, og sier at jeg kanskje skal prøve det, men tenker for meg selv at jeg fortsatt synes det er tryggest å få sushien min servert av kokker som virkelig kan tilberede det på best mulig måte. Stakkars, pappa, han som var så fornøyd med innkjøpet.

Det gikk noen uker, og som student er ikke det å spise ute noe jeg gjør ofte. Så meldte sushibehovet seg. Jeg vet ikke om du kjenner til det? En overmannende lyst på sushi, en følelse i magen, vann i munnen og tanker som sentrerer rundt rå fisk og den gode metthetsfølelsen man får etterpå. Jeg drista meg til å teste frossensushien, og tenkte jeg skulle blogge litt om det hele her.

Aller først, sushien jeg testa kommer fra Brynhildsen AS som nylig har starta med salg av frossensushi på det norske markedet. De importerer sine varer fra Marco Polo, den største sushiprodusenten i Frankrike, Tyskland og flere andre land. På nettsidene til Brynhildsen kan man lese at Marco Polo daglig produserer en halv million sushienheter, under merkenavnet Yedo Sushi, og at de distribuerer til storkjøkken, catering og dagligvarehandler i store deler av Europa. Det som foreløpig finnes i Norge av Yedo Sushi, er et tibiters sushi-kit som skal inneholde alt man trenger til et komplett sushimåltid.

Yedo Sushi kan visstnok tilberedes i mikrobølgeovn, på tinefunksjonen, men skeptisk som jeg allerede var, valgte jeg heller slow food-løsninga og lot pakken stå i kjøleskap i åtte timer, for så å sette den i romtemperatur i en halv time, etter instruksjonene på pakken. Her følger en liten bildeserie som illustrerer testinga:

Skeptisk!

Det hele ser fortsatt litt lugubert ut, men nå er bitene snart serveringsklare.

Det er nok ikke ekte wasabi. Denne kan knapt kalles grønn.

Men så voldsomt ille ble det da ikke?

Maki og nigiri, ingefær i midten og wasabi til høyre.

Ingefæren så litt rar ut, med hvite flekker her og der, men smakte godt.

Et lite nærbilde før jeg satte igang å spise.

Måltidet avsluttes med litt grønn te (Adagio: Citron green)

Så, hva er dommen? Vet dere, jeg syns faktisk det smakte helt åkei. Pinnene var det imidlertid ganske dårlig kvalitet på, da jeg delte dem i to sprakk de i den ene enden og var fulle av fliser øverst. Men til 59 kroner er dette slett ikke ille. Risen var litt kleimete, det lukta ganske sterkt av rå fisk akkurat når man åpna plastforseglinga, men maten var ok.

Den ser kanskje litt mindre delikat ut enn på restaurant, men den smakte fortsatt brukbart. Jeg fikk tilfredsstilt de verste sushiabstinensene og den gode metthetsfølelsen var på plass etter måltidet. Wasabien var ikke super, men jevnt over var det absolutt godt, om ikke fantastisk.

Jeg kommer nok ikke til å kjøpe dette i butikken, men gir du meg en pakke, skal jeg spise den. En nølende tommel opp for Yedo Sushi, som et billigere og brukbart alternativ til de dyre sushirestaurantene, der man må ut med ganske mye mer for ti biter. Dessuten var det herlig å kunne drikke grønn te og spise hjemme i avslappa omgivelser. På den beste sushirestauranten i Tromsø har de bare gen mai cha, og som jeg tidligere har blogga om er ikke det akkurat min favoritt blant de grønne tetypene.

For ordens skyld, ingen har gitt meg sushi for å skrive dette. (Men dersom noen vil gi meg sushi, takker jeg gladelig ja. Også til frossensushi.)

2 thoughts on “Yedo Sushi – en nølende tommel opp.

  1. >Jeg hadde også vært meget skeptisk til frossensushi, men når nå du har vært forsøkskanin (og overlevd lenge nok til å skrive dette ;)) blir det litt lettere for meg å forsøke det samme hvis jeg ser en slik pakning i fryseren på butikken. Og jaaa, jeg kjenner veldig godt den sushihungeren. Den kommer just som det er, en gneldrende følelse av MÅ HA MÅ HA. Det slår den verste sjokolademelktrangen jeg hadde som liten…

Legg igjen en kommentar

