Kreativ matpakkelunsj!

Jeg så en dokumentar om japansk matkultur her om dagen, og lot meg inspirere. Det begynte med dokumentaren, der de snakka om ekibento – reisematpakker – og hvordan de nærings- og fargerike matpakkelunsjene er en stor del av den japanske hverdagen. Jeg hadde hørt om «bento» før, men måtte friske opp hukommelsen med et lite googlebildesøk.

Det tok meg ikke så lang tid, forresten. En skarp grønnsakskniv og et par pepperkakeformer var til hjelp, og det meste gjorde jeg klart dagen før. Det viktigste er å pakke alt veldig tett i boksen, slik at alt holdes godt på plass. Tenk så morsomt for et skolebarn å få med seg ei litt ekstra kreativ matpakke! Også vi voksne kan sette pris på litt ekstra oppmerksomhet i hverdagen – Hvorfor ikke overraske noen du er glad i?

Matpakkelunsj klar til å spises, i selskap med noen ekstra egg.

Nærbilde av matboksen.

VENSTRE DEL: Mais, blomkål, gulrotstjerner. Nype- og gulrothjerter. Råstekte potethjerter. Tortillalefser med kremost, skinke og sylteagurk.

HØYRE DEL: Tortillalefser med leverpostei, gulrot og nepe. Mais, gulrot og blomkål. Hardkokt eggemann med lurt smil og gulrotøyne. Potethjerter. Liten skål med blåbær og ei gulrotstjerne.

Skummel bevinget eggedame. Oppgitt blomkålbehåret eggemann.

Det hele utfordrer kanskje den sterke folkeskikkregelen om at man ikke skal leke med maten, men hvorfor skal man da ikke det, så lenge man også spiser den og har glede av den? Spesielt når det er så sunn og god mat som det blir når man eksperimenterer med farger, grønnsaker og frukt. I dokumentaren anbefalte de å ha litt av alle farger. Brunt (stekt mat (kjøtt, potet, etc), nøtter, brød), rødt (tomat, paprika, moreller, epler, bær), gult (mais, eple, minimais, egg, ost), hvitt (ris, egg, tofu, rømme, blomkål, nepe), grønt (gressløk, brokkoli, salat), og så videre…

Boksen må være tett og god. Det fins et helt marked for bentobokser med flere «etasjer», og det er bare fantasien som setter grenser for hva du kan lage. Det fins også konditorfargetusjer til å tegne på maten hvis du trenger en lettere måte å lage ansikter på frukt og grønt på! Husk litt fiber også, så måltidet faktisk holder deg mett ei stund!

Prøv deg fram du også, da vel! 😀

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s