Et enormt umettelig behov for bekreftelse.

Solveig Kloppen i samtale med Karl Ove Knausgård.

Jeg har et ambivalent forhold til Knausgård. Prosjektet hans er ambisiøst og kan oppfattes som arrogant og sjølsentrert og media bygger et bilde av ham som står i samsvar med det inntrykket. De få gangene jeg har sett ham uttale seg offentlig, har han imidlertid fremstått i sterk kontrast. Han virker ydmyk, litt brydd, nesten sjenert. Han virker angrende, og ser litt ut som han har det vondt. Jeg føler liksom litt med ham der han står, og så blir jeg overraska over at jeg gjør det. Han virker ikke stolt, sjølgod eller fornøyd, i så fall skjuler han det djevelsk godt. Her er han på åpninga av Oslo bokfestival, først i samtale med Solveig Kloppen, og så leser han et utdrag fra sjette boka i serien:

At Knausgård trekker parallellene til modernismen er jo både interessant, relevant og sjølbevisst. Å «skrive sitt liv» skjønnlitterært er tross alt ikke noe han er aleine om. Jeg har ikke lest Min kamp ennå, men jeg kommer nok til å gjøre det etterhvert. Foreløpig venter jeg på at hele serien skal være ferdig og ute i paperback, så får det bli ferielektyre en gang jeg har god tid. Solveig Kloppen var forøvrig en dyktig ordstyrer på åpninga, seriøs og saklig.

2 thoughts on “Et enormt umettelig behov for bekreftelse.

  1. Tilbaketråkk: Oslo bokfestival 2010: Letthet i lyset. « ziarah sier:

  2. Tilbaketråkk: Generasjon sex « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

