Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset

Ida Jackson. Her om behovet for solbriller når man foredrar på Operataket.

Jeg har – i likhet med mange andre av dere – lenge fulgt Ida Jackson på nettet. For de som ikke kjenner henne fra før av, er hun en av Norges mest rutinerte og erfarne bloggere, med bloggen Revolusjonært roteloft. Nå er hun aktuell med ei ny bok, Sosiale medier – hvordan ta over verden uten å gå ut av huset. Under Oslo bokfestival holdt hun foredrag om boka si, noe jeg selvsagt måtte få med meg. Arrangementet var lagt til takscenen på Operaen, og mange hadde møtt opp for å høre henne snakke. Ut ifra stemninga og responsen, kunne det virke som om det var mange bloggere i publikum, og Ida snakket gode 25 minutter lengre enn planlagt, til tilhørernes begeistring. I videoen nedenfor introduserer hun seg selv og sier litt om prosjektet sitt:

Boka skal være en bro mellom skjerm og bok; mellom et nytt og et gammelt medium. Ida Jackson har ikke bare erfaring med sosiale medier, hun er også flink til å uttrykke seg på en lettlest og poengtert måte. Det er kanskje en av grunnene til at hun gjør det så bra som blogger. Hun er personlig, men samtidig saklig og fokusert i sin tilnærming til problemstillinger. Dette blir ikke ei bok full av tall og tørr teori, men en mer levende og forståelig guide til internett. Hun er, som dere hører ovenfor, bevisst på sin egen erfaring, men er ingen sjølutnevnt ekspert – Snarere fremsto hun som ydmyk og klar på at internett er et kaotisk fenomen der de fleste risikerer å tabbe seg ut. Det viktigste de som er nye til sosiale medier må forstå, er at internett er «på ordentlig»:

Jeg ser fram til å lese boka, Sosiale medier – hvordan ta over verden uten å gå ut av huset, som kommer i butikkene i begynnelsen av oktober. Dette er boka du kan kjøpe til tanter og onkler, storesøsken og foreldre, og de som ennå ikke har fått helt teken på sosiale medier, men jeg ser også for meg at den vil være nyttig for min egen del. I tillegg håper jeg at internettkritikerne, de konvensjonelle og konservative, vil vurdere å lese den. Ida Jackson kom nemlig med et viktig poeng i foredraget: Utrolig mange kritiserer internett for å ikke inneholde noe de selv mener er verdt å lese. Den beste måten å endre dette på er å få kritikerne ut på nett selv – Vi forholder oss alle til et kaotisk og brukerstyrt medium som stadig utvikler seg. Retningen er vi med på å bestemme.

Elin og meg på Operataket sammen med andre fornøyde publikummere.

Godt med litt vann innimellom all pratinga! 🙂

Hvor god boka faktisk vil vise seg å være kan jeg jo ikke si før jeg har lest den, men etter foredraget på søndag, har jeg høye forventninger. Den får også egen hjemmeside etterhvert, så det er bare å følge med på virrvarr.net i den nærmeste tida.

2 thoughts on “Hvordan ta over verden uten å gå ut av huset

  1. Tilbaketråkk: Bokbloggertreff under Oslo bokfestival « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

