Ordkalotten 2010: Skrivekurs med Tomas Espedal.

Søndag 10.oktober var Ordkalottens siste dag, og for min del gikk festivaldagen med til et skrivekurs holdt av Tomas Espedal. Kurset gikk over tre økter med en kort pause mellom hver. I første økt snakka Espedal om sin egen bakgrunn og hvordan han ble forfatter. Han fortalte om viktigheta av å finne «dine» forfattere; å lese alle bøkene som var populære var bortkasta tid, man måtte la seg utfordre, og øve seg på å kopiere og lære av forfatterne man likte godt.

Videre understreka han at dersom man ville skrive, måtte man skrive mye og ofte, helst hver dag. For ham handla dette mye om å legge forholda til rette, å skape seg en god arbeidsplass og å finne faste tider for skrivinga. Etter vi hadde kommet oss så langt som til skrivebordet, brukte vi andre økt på å snakke om veien fra skrivebordet til å få ei bok på trykk, og utbyttet man kan få av forfatterutdanning, eller av å ha ei skikkelig skrivegruppe tilgjengelig; folk du stoler på, som kan lese og gi tilbakemelding.

Han åpna kurset med å be oss alle forsøke å ikke notere nøyaktig det han sa, men heller forsøke å konstruere en skjønnlitterær tekst av noe slag mens han snakka, lett basert på det han sa. Det kunne være en tekst om hva det vil si å være forfatter, det kunne være ei tolkning av det han forsøkte å formidle, det kunne være et portrett av ham.

Teksten kunne være alt fra ei setning til noen avsnitt, et dikt eller ei skildring; det var helt opp til oss. I tredje økt introduserte vi oss og leste opp det vi hadde produsert, før ordet var fritt og vi stilte spørsmål og diskuterte. Her er teksten min, basert på det Espedal snakka om. Min lille amatørpoetikk blir også dagens tirsdagsdikt, i og med at jeg har vært såpass travelt opptatt denne uka at jeg ikke har fått tid til å finne dere noe annet:

Merknader i margen (mine) 

Alt vi ikke vil gjøre
tydeliggjøres
av de før oss.

Til teksten!

Finn forfatterne.
Bli buktalt av bøkene du beundrer.
Det tekniske i teksten taler.
Tankearbeid og tyveri.
Pragmatisk plagiat;
å nærme seg nyskapinga.

Vær vanskelig hvis du vil vokse.

Til teksten! Til stedet!

Se stedet.
Snu samtida
i et speilvendt dypdykk
i detaljer.
Blind blikk
er blindt blekk.

Skap skrivestedet,
solsystemet.
Rommet, rutinene.
Arbeidsplassen, agnet, åta:
Forfatterfella, åstedet for gåta.

10.oktober, 2010.

Inspirasjonen satt i etter kurset, og jeg gikk rett på Kaffebønna og satte meg. Der skreiv jeg fem sider for hånd og fikk ned en god begynnelse på ei novelle. Skrivekurs fungerer alltid sånn for meg, jeg bobler over, kjenner det kverne i hodet av idéer. Det er så godt å kjenne tankene løsne litt. Anbefales for alle med skrivekløe!

4 tanker om “Ordkalotten 2010: Skrivekurs med Tomas Espedal.

  1. >Takk! Diktet består jo på mange måter av hans tanker, bare snudd litt rundt på, til de ble mine egne, i tråd med rådene ;)Fikk virkelig sansen for ham!

Legg igjen en kommentar

