Kyllingsuppe

Det er vinter, og nå begynner det for alvor å bli kjølig ute. Influensasesongen er i gang, og folk rundt meg blir sjuke en etter en. Jeg har heldigvis klart å holde meg frisk, og bruker energien på semesteroppgave og eksamenslesning. Det er godt å sitte inne i med varme i vedovnen og se ut på vind og vær. På sånne dager syns jeg det passer godt med suppe til middag.

Det gjør meg for det første Frankrikenostalgisk, for om vinteren det året jeg bodde i Frankrike, var kveldsmåltidet alltid suppe, og for det andre så varmer det så godt. I dag var det også en fordel med lettspiselig mat, siden mannfolket er på besøk og ennå har både feber og vondt i halsen. Suppa ble vellykka og vi spiste opp rubbel og bit, så jeg tenkte jeg skulle dele oppskrifta med dere her:

300 gram kyllingfilet skjæres i biter og steikes i meierismør til kjøttet er hvitt.
En rødløk og en halv løk grovhakkes og has i.
Blandinga røresteikes i et par minutter, før 1 dl hvitvin blandes i.
La småkoke i et par minutter, før 2 dl grønnsaksbuljong og én boks hakka tomat blandes i.
Kokes i fem-seks minutter.
Krydre med ca 1 ts sukker, 1/2 ts salt, 1/2 ts pepper og ingefær etter smak (jeg bruker 1-2 ts).
Ha i 1 dl melk og én boks kidneybønner og varm blandinga til rett før kokepunktet (tar et par minutter).

Serveres med godt brød.

7 thoughts on “Kyllingsuppe

  1. Tilbaketråkk: Når lagde du noe sist? « ziarah sier:

  2. Tilbaketråkk: Styggevær ute, suppemiddag inne. « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

