Janusblikket.

Romerne hadde guder for nesten alle viktige objekter og aktiviteter. Når jeg nå sitter og tenker på dører jeg har åpnet og lukket er det naturlig å trekke fram Janus, guden som representerte nettopp det, han var døråpningenes og begynnelsens gud. Jeg ser for meg gjerdegrinder og porter, svingdører og elektriske skyvedører. Begynnelser. Avslutninger. Vi lukker dem og åpner dem, går igjennom dem og kommer til et annet sted, eller så går vi tilbake gjennom døra vi kom fra.

Coins of the Roman Republic in the British Museum: Rome 3891.

Coins of the Roman Republic in the British Museum: Rome 3891.

Janus har gitt navn til januar måned og blitt en representant for begynnelsen på det nye året. Han ble brukt på de tidlige romerske myntene (220 f. Kr.) og ble gjerne framstilt som en mann med ett hode, men to ansikter. Det ene så bakover og det andre så framover. Nettopp dette janusblikket skal jeg benytte meg av i desember i år. Det er nemlig det prosjektet #reverb10 handler om. Dette er et bloggeprosjekt som går ut på at man reflekterer rundt året som har gått og året som kommer, og skriver litt om dette hver dag. På nettsidene – www.reverb.com – legges det ut en skriveoppgave hver dag, og man kan melde seg på ei liste om man ønsker det sånn at man også får med seg andres refleksjoner. Noen av skriveoppgavene legges ut av kjente forfattere.

I dag kommer oppgaven fra Gwen Bell, og lyder som følger:
Ett ord: Oppsummér året 2010 med ett ord. Forklar hvorfor du har valgt nettopp dette ordet. Se nå for deg at ett år har gått. Hvilket ord skulle du likt å oppsummere 2011 med?

Jeg måtte tenke meg godt om for å klare å svare på denne. Det var så mye jeg kunne ha valgt. Nyforelska, kreativitet, kommunikasjon eller mononukleose er for eksempel alle sammen ord som passer godt, men ingen av dem er dekkende. Ingen av dem sier alt. Det er så mye fint som har skjedd i år. Jeg har fått meg kjæreste og er ennå nyforelska, vi kommuniserer så bra, og jeg tror jeg har blitt flinkere på kommunikasjon i det hele og det store. Jeg har også brukt Twitter aktivt, og fått mye ut av den formen for kommunikasjon (Jeg har til og med blitt nominert til superheltinneprisen!).

Jeg har begynt å skrive regelmessig, mye jevnere enn jeg har gjort før. Endelig har den kreative skrivinga blitt ei rutine for meg! Jeg har ei flott lita skrivegruppe med mennesker jeg stoler på som leser og gir meg tilbakemelding og jeg er godt i gang med førsteutkastet på ei novellesamling. Jeg har fått publisert min første novelle og fått god tilbakemelding på den, både fra forlag og lesere.

I den siste tida har jeg aktivt brukt nettstedet 750 Words og skrevet tre sider om dagen i trettiåtte dager (!). Siden sommeren har jeg gradvis blitt frisk fra kyssesyka, mononukleosen som satt så godt i systemet. Det var så mange ord jeg kunne valgt! Selv om det ikke har vært lett bestandig, sitter jeg igjen med en følelse av at året har gått i en oppadstigende kurve Derfor bestemte jeg meg til slutt for ordet framgang.

Når jeg ser framover på 2011 er det med forventning og håp. Jeg håper jeg skal kunne få ferdig novellesamlinga mi. Jeg håper jeg skal få nok frilans til å klare meg økonomisk (jeg har nemlig sagt opp jobben min i bokhandelen (!) for å få tid og fleksibilitet til skriving, frilansing og studier). Jeg håper jeg skal få ferdig bachelorgraden min i allmenn litteraturvitenskap. Jeg håper jeg får fylt opp BSU-kontoen min i 2011 også.

Jeg håper jeg blir i bedre form. Jeg håper jeg klarer å jobbe av meg de åtte kiloene kyssesyka og selvmedlidenhet tok med seg i 2010. I bunn og grunn håper jeg at jeg skal kunne sitte her om et år og se tilbake på 2011 med samme følelse av framgang som jeg nå ser på 2010 med. Det er litt skummelt å ha så mye å håpe på, men veldig mye bedre enn alternativet, syns du ikke? Jeg har en fin og god følelse om at alle dørene står åpne foran meg. Gjør de ikke det, får jeg bare finne den rette nøkkelen.

Oppfordrer andre til å delta. Enten på bloggen din, i dagboka di, i tankene eller kanskje her i kommentarfeltet?

3 thoughts on “Janusblikket.

  1. >Morsomt å se at vi oppsummerer året med mye av det samme. Forelskelse og skriving står sentralt hos meg og. Jeg vurderte også ordet "framgang", men endte opp med noe litt annet. Dette med reverb er ganske artig, gleder meg se hva resten av dagene i desember bringer. 🙂

  2. >Kaja Marie: Tusen takk skal du ha, og i lige måte! 🙂Rullerusk: Ja, jeg syns i grunnen både Kaja, du og jeg hadde ganske like begrunnelser selv om vi hadde ulike ord. Spennende opplegg, fint å tenke over året som har gått og året som kommer på den måten, syns jeg. Glad dere to også er med 🙂

Legg igjen en kommentar

