One little Did.

Dagens skriveoppgave fra reverb handler om å gi slipp. Den er skrevet av Alice Bradley og lyder som følger:
Let Go. What (or whom) did you let go of this year? Why?

Å gi slipp på noe kan være både positivt og negativt. Man kan gi slipp på en drøm, man kan gi slipp på en rolle, gi slipp på bekymringer, fordommer, prinsipper. Man kan gi slipp på ei usunn virkelighetstolkning, eller miste grepet om sin egen hverdag. Vi er ikke alltid bevisst det vi gir slipp på en gang. Enda mindre bevisste er vi kanskje på det vi klamrer oss til og holder oss fast i. Noen tanker sitter djupere enn vi tror.

Når jeg tenker på det å gi slipp, tenker jeg med en gang på yoga. I kursene jeg har gått på gjorde vi ofte en øvelse der man ligger på rygg i en vri og kjenner på spenninga i kroppen. På hvert utpust skal man forsøke å gi mer og mer slipp på seg sjøl, å slappe mer og mer av. Originalt heter denne stillinga shava udarakarshanasana, men på norsk kaller vi den universalstillinga. Den skal lindre spenninger og stress i nakken, skuldrene, langs ryggraden og i korsryggen, og avhengig av hvor stiv man er kan den kjennes både fantastisk og forferdelig vond. Som oftest, i mitt tilfelle, var det ei merkelig blanding.

Universalstillinga. Foto: Simen Johnsen.

Jeg tror jeg har vært flink til å gi slipp på stress og spenning i år, på mange måter. Jeg har jobba hardt for å legge lista lavere, og selv om mye av jobben gjenstår har jeg klart å redusere en del av de negative holdningene jeg har gått og båret på. Men jeg er iallfall på vei et skritt i riktig retning. Jeg sitter her og savner yoga. Med langvarig sykdom som drøyde både lenge og vel før den ga seg, har det gått kraftig utover yogaen i 2010. Året før det trente jeg jevnt og gikk på åtteukerskurs, men det dabba litt av nå i 2010. Jeg har tenkt skulle-måtte-burde for mye, noe jeg burde slutte med (gi slipp på!), og iallfall ikke knytte til yogatreninga som jeg får så mye ut av.

Woulda-Coulda-Shoulda

All the Woulda-Coulda-Shouldas
Layin’ in the sun,
Talkin’ ‘bout the things
They woulda-coulda-shoulda done …
But those Woulda-Coulda-Shouldas
All ran away and hid
From one little Did.

–Shel Silverstein

Yogaen hjelper meg med å holde rygg- og nakkemuskler fra å bli for stive, men det er også et effektivt hjelpemiddel for å slappe av, fokusere på det viktigste og gi slipp på det irrelevante. Det hjelper meg å fokusere, både på skriving og stressreduksjon. I 2011 skal jeg la yogaen ta større plass i livet mitt.

*

Andre norske bloggere som er med på Reverb10 (alle kan bli med, bare hiv deg med, du også!):

Kaja Marie på Tekst og tanke.
Vibeke/Spindellett
Rannveig på Rullerusks rablerier
Karina på argh argh

Vet du om flere som er med? Er du med selv? Gi lyd fra deg, det er fint å lese hva andre skriver også 🙂

3 thoughts on “One little Did.

  1. >Fint å lese! Tror du har rett i at vi ikke alltid er bevisst det vi gir slipp på, eller bevisste på hva vi klamrer oss fast til. Du minnet meg på at jeg skal begynne på yoga. Takk!

  2. >Jeg jobber med å bli mer bevisst på sånne ting, men man kan aldri ha full oversikt, tror jeg 🙂 Sånn sett er Reverb10 et fint prosjekt, nettopp fordi man må reflektere rundt situasjoner som har vært og situasjoner som kan komme.Jeg skal også begynne på nytt kurs på nyåret, har bare trent hjemme dette året! 🙂 Yogaundervisning er veldig varierende ut ifra hvor man trener, håper du blir fornøyd med din 🙂

  3. >Syk er fælt. Kyssesyken tok fullstendig knekken på meg lenge, og nå har jeg vært forkjøla i en uke og ikke fått svømt mine lengder i bassenget. I går var jeg så rastløs selv om jeg var full av feber at jeg lå og sprella i senga samtidig som jeg prøvde å dysse meg selv i søvn ved å lese. Det gir i hvert fall en motivasjon til å komme i gang igjen når bare febern gir seg.Og fint dikt.Takk.

Legg igjen en kommentar

