Når lagde du noe sist?

Dagens skriveoppgave fra reverb handler om å lage noe, og er skrevet av Gretchen Rubin:
Make. What was the last thing you made? What materials did you use? Is there something you want to make, but you need to clear some time for it?

Denne var tricky. Jeg mener, jeg lager jo mat ofte. Jeg lagde for eksempel kyllingsuppe her om dagen, og på lørdag lagde jeg spinatsuppe (som ble kjempegod, men jeg glemte å ta bilder, så jeg har ikke fått blogga oppskrifta ennå). Sist jeg lagde noe som ikke ble spist opp er igrunnen ei stund sida. Hvis jeg ikke skal telle novellene mine, de har jeg jo også lagd, på sett og vis.

Nei, jeg må nok lenger tilbake i tid, og det er jo egentlig litt trist. I 2008 og 2009 strikka jeg masse. Og når jeg sier masse mener jeg nesten hver dag. Jeg hadde strikketøyet med meg på bussen og på forelesningene (og ble en gang bedt om å legge det bort, fordi det visstnok var uhøflig å strikke på forelesning, selv om det ettersigende var både vanlig og akseptert i min mors generasjon).

I år har jeg ikke satt av mye tid til handarbeid, til tross for at jeg egentlig er veldig glad i alt sånt. Jeg har scrappe- og kortlagingsutstyr til mange tusen i skapet. Jeg har flere esker fulle av garn, ei hylle full av strikkebøker og -blader og jeg har tegne- og malesaker i store mengder. Det går imidlertid i perioder for meg, akkurat det med handarbeid. Plutselig får jeg det over meg og tegner som en helt i noen uker. Med ett får jeg lyst til å lage kort, og sitter i mange timer i strekk med saks og lim. Eller så får jeg det over meg at det er på tide å strikke noe, og da ender jeg gjerne i sofakroken med te og tv-serier mens strikkepinnene klikker mot hverandre mellom fingrene mine. Det er noe utrolig deilig over det å kunne sette seg ned, se en film eller en tv-serie, og når jeg er ferdig har jeg i tillegg produsert noe!

Sist jeg lagde noe på det viset var i sommer. Da strikka jeg et og et halvt par sokker av et deilig merinogarn (60% merino, 20% polyamid, 10% silke og 10% kashmir). Oppskrifta heter Monkey og er laga av Cookie A. Sånn ser sokkene ut:

I 2011 skal jeg forsøke å strikke ferdig par nummer to iallfall. Det går jo fort når man bare setter i gang! I tillegg håper jeg å bli ferdig med det lange fletteskjerfet som jeg strikker på innimellom når kreativiteta tar meg. Det ser sånn ut:

Det er strikka i rein ull og mønsteret heter Gwynedd. Det er skrevet av Lucia Hicks. Du finner oppskrifta på både skjerfet og sokkene gratis på nett dersom du følger linkene mine.

2 thoughts on “Når lagde du noe sist?

  1. >Klarer du virkelig strikke så pent? Veldig imponerende! Fine sokker og pent mønster. Strikking = kjærlig. Vurderer å rote fram noe jeg har strikka for å sammenlikne (jeg er katastrofalt dårlig).

  2. >Takk skal du ha! Jeg har strikka mye siden jeg var atten-nitten år, og kommer fra en familie med stor sans for håndarbeid. Men til syvende og sist handler det om å følge ei oppskrift og å finne ei god oppskrift. Anbefaler engelske, de er mye mer idiotsikre enn de norske 😉

Legg igjen en kommentar

