De tingene jeg gjerne vil bli kvitt er sånne man ikke kan gjøre noe med.

Skriveoppgaven fra reverb for 11.desember er skrevet av Sam Davidson (@samdavidson), forfatteren bak boka 50 Things Your Life Doesn’t Need. Oppgaven lyder som følger:
11 Things. What are 11 things your life doesn’t need in 2011? How will you go about eliminating them? How will getting rid of these 11 things change your life?

Min første reaksjon på denne oppgaven var «Hurra! Lister!» Jeg elsker lister, men denne var virkelig noe å bryne seg på. Jeg har mye i livet mitt jeg er takknemlig for, og fokuserer ikke så mye på det negative. Jeg sitter her og anstrenger meg hardt, men jeg klarer ikke å komme på en eneste ting jeg trenger å kvitte meg med. Wow. Det er jo ganske pussig. Hmmm. Vel, jeg har åtte kilo jeg vil bli kvitt? Kan jeg spre dem over åtte punkt på lista?

De tingene jeg gjerne vil bli kvitt er sånne man ikke kan gjøre noe med. For eksempel min allergi mot pelsdyr, mandler, nøtter og citrus. Den hadde det vært veldig kjekt å få gjort noe med. Jeg ville dessuten gjort noe med all snøen. Den kan få holde seg til lysløypa og fjellet, kan den! Det hender jeg får et sterkt ønske om å kvitte meg med brillene mine, men med mitt dårlige syn vil jeg være en fare for meg selv og mine medmennesker om jeg går uten, og synet mitt blir jevnt dårligere og jeg kan derfor ikke ta laseroperasjon. Dessuten er jeg jo egentlig ganske glad i brillene mine.

Det eneste realistiske jeg kan komme på her er dårlige vaner. En effektiv måte å kvitte seg med dårlige vaner på er å erstatte dem med gode vaner, og da er det viktig å tenke på hva man skal gjøre istedet for hva man ikke bør gjøre (Ikke tenk på elefanter, ikke sant?). Derfor har jeg heller lagd elleve regler for hva jeg skal gjøre i 2011, som er min måte å kvitte meg med uvaner på:

  • Spise 10 g mørk sjokolade hver dag (men ikke mer)
  • Trene to ganger i uka (yoga og svømming)
  • Bruke tanntråd hver dag
  • Gå på ski (langrenn) minst tre ganger i 2011
  • Snakke, skrive og lese mer fransk
  • Skrive tre sider tekst hver dag
  • Legge meg før midnatt fem dager i uka
  • Fullføre minst ett konsulentoppdrag i uka
  • Lese minst 30 minutter fire dager i uka
  • Lage middag minst tre dager i uka
  • Gå mer på teater

Hvor bra dette går gjenstår å se. Jeg er klar over at det å bygge gode vaner tar tid, og jeg forsøker å starte med små ting. Dessuten har jeg tjuvstarta litt. I snart femti dager har jeg skrevet tre sider hver dag, på nettsida 750 Words. I over en måned har jeg lagt meg før midnatt fem dager i uka og stått opp klokka sju hver morgen. Jeg har brukt tanntråd hver dag like lenge, og jeg har lagd meg et lite sett med regler på Health Month der jeg må rapportere inn hver dag og svare på om jeg har fulgt mine egne lover for hverdagen.

Etter å ha tenkt meg litt om og reflektert litt mer rundt oppgaven tenker jeg at mannen kanskje mener faktiske, fysiske ting. Ting man eier og har og kan kvitte seg med. Jeg er veldig glad i gadgets og tar stor glede i både iPoden, Kindlelesebrettet (til tross for skuffelsen(e)), laptopen (også kjent som den lille rosa dingsen) og skrittelleren. Men, det er så klart sånn at man gjerne gjør seg avhengig av alt dette, og det tenker jeg av og til på. For eksempel da jeg så dokumentaren om hvordan verden ville sett ut uten strøm, hvordan tredje verdenskrig ville foregå på internett, og hvor hjelpeløse den moderne sivilisasjonen vil være uten all teknologien vi har gjort oss avhengige av.

Likevel kjenner jeg trangen til å heller eliminere de store tunge tingene som tar plass. Lesebrettet mitt har for eksempel plass til like mange bøker som de fire store bokhyllene mine har. Men om å kvitte seg med elleve eiendeler vil forandre livet mitt så radikalt? Tjaaa…. Det kommer jo helt an på hvilke eiendeler det er snakk om. Og om det vil være ei forandring til det bedre er jeg usikker på.

Legg igjen en kommentar

