Om selvpromotering, selvhjelpspjatt, Trine Grung og reverb10.

Jeg starter dagen med frokost, før jeg sjekker mailen min. Flere ubesvarte skriveoppgaver fra reverb10 ligger der, og jeg blar igjennom dem mens jeg tenker at jeg kanskje burde forsøke å gjøre noen av dem om til interessante blogginnlegg. Igjen blir jeg slått av hvordan reverb10 virkelig ikke ble det jeg trodde det skulle bli. Når det sto at forfattere ville gi skriveoppgavene hadde jeg forventninger om skjønnlitterære forfattere, ikke mennesker som sto bak selvhjelpsbøker og lignende.

Ta for eksempel oppgaven som oppfordret til å reflektere over de tingene som gjør meg annerledes, med forklaringa «you’ll find they’re what make you beautiful» (gitt av Karen Walrond, forfatteren av boka The Beauty of Different, 8. desember). Det virker i grunnen som om mange av de som står bak oppgavene har fokusert på å promotere seg selv og prosjektet sitt framfor å gi interessante oppgaver.

Jeg skriver innimellom om meg selv på denne bloggen, men jeg er bevisst på at innleggene her ikke skal være for selvutleverende eller for navlebeskuende. Om bloggen ikke var interessant for noen andre å lese, kunne jeg like så gjerne ha skrevet den på papir, i ei god gammeldags dagbok. Når jeg ikke har svart på alle reverboppgavene denne måneden slik jeg hadde planlagt, er det delvis på grunn av nettopp dette, og delvis fordi desember har blitt mye mer hektisk enn jeg hadde trodd.

Når jeg skriver om tilstedeværelse, yoga, te og meditasjon kjenner jeg at en liten del av meg frykter å bli satt i samme bås som Trine Grung og HelseHilde, som en forkjemper av alternativ medisin, individuell sannhet som viktigere enn vitenskap og personlige reiser som det ultimate målet. Den lille tanken om at noen skal tro at jeg, som leser unfiltered perception med stor glede og fryder meg over å se svada bli avslørt for nettopp det det er, tilhører de som produserer tidligere nevnte svada framfor de som kritiserer den.

Likevel fordømmer jeg ikke alle oppgavene som har blitt gitt på reverb10, og jeg syns fortsatt prosjektet er interessant. Jeg ser nytteverdien av å se tilbake på året som har gått, og å tenke igjennom både hva som har vært bra og hva som har vært dårlig. (Det gjorde jeg forsåvidt i fjor også, på eget initiativ.) I tillegg er det ei utfordring å skulle gjøre en platt og klisjépreget oppgave til en tekst som blir interessant å lese for andre enn seg selv. Det syns jeg for eksempel Kaja Marie klarer veldig godt her. Jeg registrerer også at Rullerusk deler min frustrasjon over selvhjelpspjattet, men anstrenger seg for å gjøre noe interessant ut av oppgavene, med hell, for eksempel i den fine tolkninga hennes av oppgaven om årets sosiale høydepunkt.

Resultatet av en skriveoppgave er avhengig av hvem som holder pennen, hvilke hender som hviler på tastaturet. I dag er det søndag og jeg har fri. Jeg er tidlig oppe og har dagen foran meg, og skal forsøke å gjøre noe med noen av oppgavene jeg har tenkt på og har lyst til å besvare.

So there. Et blogginnlegg om hvor navlebeskuende jeg personlig ikke syns blogginnleggene mine skal være. Metanavlebeskuende? Aj, aj, aj….

5 tanker om “Om selvpromotering, selvhjelpspjatt, Trine Grung og reverb10.

  1. >Jeg begynte å lese denne posten og tenkte "Gosh", kremtet, ble litt flau og varm i kinnene og "ja, hehe, navlebeskuende", stor blinkende pil over mitt eget hode, bare for å komme litt lenger og se at du skriver så hyggelig om navlebeskuinga mi. Tusen takk.Denne bloggen synes jeg absolutt ikke er navlebeskuende, Ziarah, og det å være bevisst og tilstede, er ikke det samme som å være uskeptisk, snarere tvert i mot. Når det gjelder skriveoppgavene så har jeg funnet noen fine skjønnlitterære oppgaver som jeg har lyst til å gå i gang med på nyåret (1 i uka), kanskje det er noe å gjøre til et felles prosjekt? Jeg skal skrive om det på bloggen en av de nærmeste dagene.

  2. >Vel….det er vel ikke så veldig alternativt over det som Hilde egentlig skriver utover det ioniserte vannet. Da har du ikke lest godt nok innleggene…..det er nå mest friskhetsfaktorene og hva som skal til etter Hilde sin erfaring. Bevisstgjøring rundt det vi spiser og hva det er i maten vi dytter i oss til enhver tid. Mye ræl! Som IKKE hjelper oss i å bli friske. Istedenfor å imøtekomme mennesker med skepsis, så kanskje åpne opp for at det er mer mellom himmel og jord enn det som er forsket. Det vises jo hver dag….men du om det :-)Jeg har ikke EN gang sagt at jeg pusher det alternative….men jeg ønsker en debatt rundt det faktum at en dame som var døden nær (les Hilde) og medisin holdt på å knekke henne fullstendig…..idag er friskere enn noen kunne ane for 5 år siden, ved selv å gjøre endringer…uten medisin. DET er interessant og slike historier får omtale daglig i all presse. Hvorfor? Fordi det er interessant….ganske enkelt!

  3. >Kaja Marie: Takk, det var godt å høre. Skjønnlitterære oppgaver høres spennende ut, skal følge med på bloggen din.Trine Grung: Hei, og hyggelig å se at du kommenterer her. Det må ha vært ei tung/hektisk tid for deg med "angrep" fra alle kanter i den siste tida.Jeg mener ikke å si at du forfekter alternativ medisin, men jeg har reagert på diskusjonen på bloggen din når det gjelder vektlegging av individuelle erfaringer og mistroen til legestanden. Bevisstgjøring rundt det vi spiser er bra, men jeg forstår ikke den blinde troen på anekdotisk "bevis" og selvutnevnte autoriteter som viser seg å være kvakksalvere. I tillegg stussa jeg veldig over reaksjonene på (den saklige og velargumenterte) kritikken, både fra deg og HelseHilde. Jeg forstår ikke hvordan du kan konkludere med at folk snakker dritt om deg eller bare er negative når de faktisk tar opp viktige tema. Som blogger har man ansvar, også for hvem man lar gjesteblogge, synspunktene de formidler og påvirkningskrafta det har på de som leser. Argumentet om at det handler om ei personlig reise og individuelle erfaringer er noe jeg knytter opp mot dårlig argumentasjon og alternativ medisin. New age og slikt. De samme assosiasjonene har mange til yoga og meditasjon. Jeg er i utgangspunktet åpen for at det er masse vi ikke har oppdaget ennå, masse forskning igjen å gjøre, men jeg er ikke åpen for at noen kan få pushe helseråd som kan være direkte skadelige. Dersom du leser giktbloggen kan du se at slik gikt HelseHilde har slitt med ofte går i bølger med gode og dårlige perioder, og at det er vanlig å ha slike oppturer.Men, jeg vil ikke ta denne diskusjonen med deg, jeg tror min reaksjon er sammenlignbar med mange andres (Ida Jackson, Gunnar Tjomlid, etc). Du har hørt det før allerede og av folk som kan si det bedre enn meg. Jeg vil imidlertid understreke at jeg ikke er ute etter å henge ut noen, men jeg er opptatt av at man som blogger har autoritet og makt og må bruke den riktig. Da er det viktig å reagere og å si ifra når man mener noen misbruker den makta. Stort skille mellom sak og person her.

  4. >Kjenner meg igjen i den angsten for å være navlebeskuende på bloggen. Jeg pleier å tenke at jeg er personlig, men ikke privat på bloggen. Jeg skriver mest om ting jeg liker og ting jeg driver med, men ikke så mye om meg selv. Jeg buser jo ut med private ting innimellom, men det skjer ikke så ofte.Så det jeg synes er mest slitsomt med Reverb er å skrive noe om meg selv hver dag. Selv jeg synes det blir litt uinteressant. Men det er jo bare å vri og vende på oppgaven og poste et dikt eller et bilde eller hva som helst annet, heller enn bare å skravle om meg selv. Har ikke helt gitt opp på Reverb ennå 🙂

  5. >Rullerusk: Så bra. Jeg sliter litt i motbakke, og synes etterhvert at mange av oppgavene blir til forveksling like, men da gjelder det å snu dem på hodet og finne en annen innfallsvinkel.

Legg igjen en kommentar

