Kreativ skriving på Ramfjord skole.

I dag var jeg oppe grytidlig, for å komme meg utover til Ramfjord skole, omtrent tyve kilometer utenfor Tromsø sentrum, på fastlandet. Ei venninne av meg jobber som norsklærer der, og hadde lenge snakka om at det hadde vært spennende for elevene å få snakke med noen som dreiv med kreativ skriving. Sånn har det seg altså at jeg ble hyra inn på skolebesøk! Jeg var innom to skoleklasser med samme foredrag, og snakka om veien fra tekst til bok, om konstruktiv kritikk og konsulentuttalelser, om egen skriving, skrivekonkurranser, debutantantologier og kurs.

Vi snakka om tilnærming til skriving og ulike metoder for å arbeide fram en god idé og en god tekst. Vi snakka om hvor viktig det er å lese mye og hvordan det kan være nyttig å forsøke å sette seg inn i hvordan de forfatterne man liker skriver. Her kan det for eksempel være en nyttig skriveøvelse å ta for seg et avsnitt fra ei bok man liker og skrive det om igjen med egne ord, eller skifte fra førsteperson til tredjeperson. Jeg fortalte om Løsrivelse, og for åttendeklassingene leste jeg litt fra Fordi jeg fortjener det? (Kristin Oudmayer (red.)).

Jeg fikk snakka om utbyttet av skrivekurs og fortalt om de nordnorske fylkesbibliotekenes litteraturleir, LuB, litteraturleir for ungdom i Barentsregionen, om SIGNALER og om forfatterstudiet i Tromsø.

Ramfjord skole.

Jeg har visst om at jeg skulle utover i et par måneder, og i forkant må jeg innrømme at jeg var litt nervøs. Det å snakke foran folk syns jeg ikke er så skummelt, men jeg husker jo godt hvordan min ungdomsskoleklasse var. Jeg var spent på støynivået og konsentrasjonen, og visste ikke helt hva jeg kunne forvente. Det viste seg imidlertid at det ikke var grunn til bekymring!

Ungdommen nå til dags er ikke det den en gang var (og vi var kanskje ikke så ille vi heller, egentlig). Både tiendeklassingene og åttendeklassingene var stille, rolige, veloppdragne og interesserte. De stilte gode spørsmål og så ut til å synes at det var ei grei avveksling fra de vanlige norsktimene. Lærerne har lagd en sak om besøket på skolens hjemmesider.

Foto: Vivian Andersen

Mens jeg venta på bussen tok jeg noen landsskapsbilder, rett og slett fordi det var så fint der ute. Det er mørketid her nord nå, men klokka var rundt elleve, så jeg fikk med meg mesteparten av dagslyset og de flotte fargene mens jeg sto der ved busstoppet:

Nydelig himmel.

Fornøyd forfatterspire venter på bussen.

Ressurser og lenkeliste for foredraget:

  • 750Words – Et onlineverktøy for å skrive daglig.
  • Manuskonkurranse på Tvibit – Vil du lage spillefilm? Fristen går ut 17.desember, men Tvibit er også kjent for å ha et godt filmmiljø for ungdom, så kontakt dem hvis du er interessert i film.
  • Cappelen Damms debutantantologi – SIGNALER.
  • Forfatterstudium v/Universitetet i Tromsø.
  • Den norske forfatterforening – Beskytter norske forfattere sine interesser, også ikke-medlemmer.
  • Ordkalotten litteraturfestival.
  • Om nye forfattere (høsten 2010) og det å debutere med skjønnlitteratur på NRKs Bokprogrammet.
  • Om litteraturleir for ungdom i Barents. – Jeg ser at denne siden er dårlig oppdatert, men den skal ha relevant informasjon, og hvis vil vite mer kan man kontakte fylkesbiblioteket.
  • Blizzard arrangerer innimellom skrivekonkurranser (på engelsk) knytta til dataspillet World of Warcraft.
  • Om synsvinkel i en tekst (oversikten er lagd av Jon K. Møller) – Fikk spørsmål om synsvinkel og hovedpersoner og denne siden gir en liten oversikt over ulike fortellere man kan ha i en tekst, med eksempler og sitater.
3 tanker om “Kreativ skriving på Ramfjord skole.

  1. Tilbaketråkk: 2010, måned for måned (i god gammeldags julebrevstil). « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

