Leseåret 2010

2010 har virkelig vært et godt år når det gjelder lesing. De siste fem-seks åra har jeg studert mye og lest veldig få bøker som ikke har vært pensum. Høsten 2008 til våren 2009 hadde jeg studiefri, men var bitt av strikkebasillen og leste ikke så voldsomt mye da heller.

Likevel har jeg alltid tenkt på meg selv som en person som leser mye. Det er en grunn til at jeg har brukt åra mine på universitetet til å studere språk og litteraturvitenskap. Som barn måtte jeg ha med tillatelse hjemmefra for å få lov til å låne mer enn ei bok på biblioteket, når vi dro dit med skolen en gang i måneden. Jeg lånte som regel ti-tolv, og det eneste negative med det var å få dem med meg opp bakkene.

I fjor leste jeg 43, og i år satte jeg meg som mål å lese minst ei bok i uka, altså minst 52 bøker, og det har jeg klart med god margin. Jeg endte med å lese 72 bøker, hvorav elleve var slike jeg leste og vurderte i jobbsammenheng som frilanskonsulent, så de kommer jeg ikke til å si noe mer om.

Før jeg lister opp samtlige bøker (som har hatt egen fane på bloggen i år, men nå er erstatta av en tom «Lest i 2011»-fane), tenkte jeg at jeg skulle forsøke å trekke ut noen høydepunkter.

De fem beste bøkene jeg har lest i 2010 (i vilkårlig rekkefølge):

  • Kiss Kiss av Roald Dahl
  • Through the Looking Glass and What Alice Found There av Lewis Carroll
  • Den gamle mannen og havet av Ernest Hemingway
  • Roskilde av Linn Strømsborg
  • Anleggsprosa av Tina Åmodt

I tillegg fikk Sitt ned og hold kjeft. Håndbok for deg som vil bli kvitt selvtilliten av Knut Nærum til å humre godt. Det ble romjulas lettleste underholdning og jeg er glad jeg plukka den med meg fra butikken (den sto rett under juleheftene på dagligvarebutikken og jeg ville nok ikke kjøpt den hvis den ikke plutselig var der og så morsom ut).

De andre bøkene jeg har lest i år:

  • Seasonal Suicide Notes av Roger Lewis
  • «Norge, Norge mitt Fædreneland». Bendik Riis. Malerier og arbeider på papir utgitt av Nasjonalmuseet
  • Omvei til Venus – roman av Torgeir Schjerven
  • Fordi jeg fortjener det? En bok om mobbing, håp og ansvar redigert av Kristin Oudmayer
  • The Sign of Four av Sir Arthur Conan Doyle
  • A Study in Scarlet av Sir Arthur Conan Doyle
  • Daphnis og Chloe av Longos
  • Manon Lescaut av Abbé Prévost
  • A Christmas Carol av Charles Dickens
  • Alice’s Adventures in Wonderland av Lewis Carroll
  • Cinderella: From Fabletown With Love av Chris Roberson og Shawn McManus
  • Menneskefluene av Hans Olav Lahlum
  • Kjør! av Helene Guåker
  • City of Glass av Paul Auster
  • Knuter av R. D. Laing
  • Nytt kull på voksenopplæringa. Dikt av Morten Wintervold
  • Ringen sluttet av Knut Hamsun
  • Ett drömspel av August Strindberg
  • Ingentings gave av av Patrick McDonnell
  • Bli den du ønsker å være av Jan Seidel
  • Generasjon sex av Hannah Helseth
  • Inferno av August Strindberg
  • Lysistrata av Aristofanes
  • Kong Oidipus av Sofokles
  • The Perks of Being a Wallflower av Stephen Chbosky
  • Hamlet av William Shakespeare
  • Løsrivelse av Leif Høghaug (red.)
  • Literary Theory: A Very Short Introduction av Jonathan Culler
  • Sjalusi av Alain Robbe-Grillet
  • Den gamle, langsomme historien om Vesten av Tom Clark
  • Malerkunst i Dora av François Le Lionnais
  • Fables #12: The Dark Ages av Bill Willingham og Mark Buckingham
  • Fables #11: War and Pieces av Bill Willlingham og Mark Buckingham
  • The Unwritten I: Tommy Taylor and the Bogus Identity av Mike Carey og Peter Cross
  • Cairo, a graphic novel av G. Willow Wilson
  • The Sandman II: The Doll’s House av Neil Gaiman
  • The Sandman I: Preludes & Nocturnes av Neil Gaiman
  • Elskeren av Marguerite Duras
  • Elg i solnedgang av Bjarte Bjørkum
  • Neil Gaiman Audio Collection av Neil Gaiman
  • L’Étranger (Den fremmede) av Albert Camus
  • Neverwhere av Neil Gaiman 
  • Mrs Dalloway av Virginia Woolf 
  • How Not to Write a Novel av Howard Mittelmark og Sandra Newman 
  • Om diktekunsten av Aristoteles
  • Bisettelsen av Lars Saabye Christensen
  • Gengangere av Henrik Ibsen 
  • Bly av Lars Saabye Christensen
  • Beatles av Lars Saabye Christensen
  • Sult av Knut Hamsun
  • Øya av Linn Strømsborg 
  • Nødvendigheten av huskelapper av Rune Tuverud
  • A Wizard of Earthsea av Ursula K. LeGuin (Bok 1 av The Earthsea Quartet)
  • Jhereg av Steven Brust

Hvordan har ditt leseår vært? Hvilke bøker vil du trekke fram som årets beste leseropplevelser?

En tanke om “Leseåret 2010

  1. >Nå fikk jeg veldig lyst til å lese alle fem bøkene du skriver som favoritter. Hm… Som om jeg ikke har nok å lese fra før! Godt nyttår!

Legg igjen en kommentar

