Smartphone-n00b ønsker tips og råd!

Hallo? Husker dere meg?

Ok, så jeg er virkelig n00b på sånne smarte internettmobiltelefoner. Jeg har i skrivende stund en gammel Nokia 1208 som ikke kan motta MMS en gang. Den kan ringe og sende meldinger, og den tåler det meste. Jeg har mista den i golvet gjentatte ganger og noen ganger faller delene fra hverandre, men da er det bare å pusle den sammen og så fungerer mobilen helt fint igjen.

Den er lagd av hardplast og har blant annet både nedtellingstidtaker, lommelykt og muligheten til å tillegge hver kontakt store piktogramaktige ikoner som vises når vedkommende ringer. Det at den har fargeskjerm var en gang i tida et stort fortrinn. Når jeg har over femti meldinger i innboksen må jeg slette unna slik at telefonen har minne nok til å sende nye meldinger. Den er med andre ord ikke akkurat et teknisk vidunder.

Misforstå meg rett, jeg har ikke noen problemer med å sette meg inn i nye duppedingser, jeg har rett og slett ikke hatt råd til noe mer komplisert. Jeg har derfor ikke gått til det skritt at jeg har satt meg inn i hvordan dette med abonnement, applikasjoner, 3G og WiFi vil fungere hvis jeg skal ha en mer avansert sak. Nå er det plutselig aktuelt å stille slike spørsmål. Jeg har nemlig bestilt meg en over gjennomsnittet intelligent telefon, ja, en såkalt smart telefon.

Ikke en smart telefon.

I dag har jeg Tele2 Sheriff, og bruker i snitt 316 kroner i måneden på mobilbruk. Jeg vurderer sterkt å hive meg på Tele2 sitt jubileumsabonnement der man kan bruke telefonen så mye man vil for 199 kroner i måneden fram til 15.april. Etter påske gjelder imidlertid nye abonnementsregler der man betaler fastpris på 199,- så lenge man ikke sender mer enn 500 SMS eller ringer i mer enn 500 ringeminutter. Dette burde gå bra, og slik det ser ut nå vil jeg kunne spare penger på det. Så fremt jeg ikke blir helt hekta på dette nye vidunderet og lar meg selv få veldig dårlige vaner i de fire månedene jeg har fritt forbruk.

Telefonen jeg har bestilt meg er en LG P500 Optimus One, som både amobil.no og vg.no har gitt svært gode anmeldelser. Det er en Androidtelefon, noe som, så vidt jeg har skjønt, betyr at jeg kan laste ned ulike applikasjoner til den, som spill, skandinaviske tastaturinnstillinger og lignende.

Kall meg gjerne gnien (eller mer korrekt: fattig skribent/student), men for meg er det helt enormt å bruke så mye som to tusen kroner på en ny mobil. Jeg føler meg uansvarlig og sløsete og gremmes litt over det, men trøster meg med at innenfor den prisklassen er dette en veldig god mobil. Jeg ønsker å holde meg innenfor de rammene jeg allerede har for mobilforbruk og ikke bruke mer enn rundt tre hundre kroner i måneden på telefonregning. Når jeg nå har brukt såpass mye penger, vil jeg helst få så mye som mulig ut av duppedingsen.

Jeg har forstått det sånn at jeg kan laste ned en applikasjon som gjør at telefonen under ingen omstendigheter bruker 3G-nettet uten at jeg har bestemt det selv, slik at jeg ikke får utgifter med dette, og jeg satser på å bruke trådløst nett til den surfinga (les: tvitringa) jeg kommer til å bedrive. De stedene jeg oppholder meg mest på (hjemme, stamkaféen, universitetet og kjærestens leilighet) har alle tilgjengelige trådløse nett.

Det jeg lurer på nå er selvsagt hvilke tips, triks og råd dere avanserte mobilbrukere har til en helt fersk smarttelefonbruker. Hvilke applikasjoner er morsomme/nyttige å ha? Fins det for eksempel applikasjoner som har med litteratur, strikking eller yoga å gjøre? Hvordan skaffer man seg egentlig en applikasjon? Hvordan installerer man den på telefonen? Bør jeg i det hele tatt laste ned Angry Birds, eller vil det sluke meg opp og stjele halve 2011 fra meg? Er det noe jeg må være obs på som uerfaren bruker? Hva er den beste Twitterapplikasjonen (det følger med en på telefonen, vet ikke helt hvilken)? Hva gjør man egentlig med irriterende fingeravtrykk på en touch-screen? Har dere noen fantastiske abonnementer innenfor min prisklasse dere anbefaler? Noen tanker om Tele2s Super Cheap? Hvordan bruker du din smarte telefon?

Blir veldig takknemlig for innspill i kommentarfeltet!

6 thoughts on “Smartphone-n00b ønsker tips og råd!

  1. >Æ skal holde mæ unna alt det andre siden æ ikke e så veldig langt unna en smartphonen00b sjøl heller, men æ kjøpte en invisibleSHIELD til iPhonen og det fjerna de fleste av fingeravtrykksprobleman. Det ser ikke ut som dem lage det til den telefonen du har bestilt (http://www.zagg.com/invisibleshield/cell-phone/lg), men æ tror helt klart det e verdt å leite etter nokka lignanes – jo færre ripe, jo lykkeligere e du:D

  2. >Jeg hater sånn plastikk på skjermen, men det er en smakssak. Du kan bestille den til nesten ingen penger via Amazon.co.uk, heller enn å kjøpe den svinedyr hertillands.Hva apper angår er det litt et spørsmål om hva du er interessert i, men du vil ganske sikkert ha Kindle for Android, så kan du lese bøker på telefonen som synkes mot Kindlen din (hvis den funker nå da).Hvis du liker å lese på telefonen, bør du også laste ned Aldiko (spa opp de 17 kronene for pro-versjonen), så kan du laste ned bøker i det fri fra Feedbooks aldeles gratis. Selv har jeg stor glede av New York Times' app. Den er helt gratis og du kan lese masse stoff fra en av verdens beste aviser.

  3. >Skulle ønske jeg hadde gode råd, men har aldri brukt android, bare iPhone. Men kommer jeg over noen gode artikler eller tips, skal jeg ha deg i bakhodet! 🙂

  4. >sideoppsidened: Takk for tipset, har sendt dem mail og spurt etter min modell, får se hva de sier.Arnfinn: Ja, jeg hører ulike meninger om sånn plastdekke. Hva gjør du for å kvitte deg med fingeravtrykk når du ikke har sånn? Bruker mikrofiberklut, eller? Jeg er litt opphengt i hvor mye bakterier som samler seg på en mobiltelefon og lurer litt på hvordan jeg skal holde den så rein som mulig, sånn i tillegg til å være veldig bevisst på handhygiene.plosiv: Jeg trodde iPhone baserte seg på android som plattform? Er jeg helt på jordet?

  5. >iPhone baserer seg på Apples eget OS, så ja, der er du på jordet.Hvordan holde den ren: Jepp, mikrofiberklut i ny og ne. Men fordi det er en bakbelyst skjerm, er det ikke nødvendig for at den skal funke fint. Den lyser rett gjennom det meste av fingeravtrykk. Hva bakterier angår, er problemet langt større med en telefon med fysisk tastatur, der det er masse sprekker og hulrom å gjemme seg i.Selv har jeg en iPhone, men har Android på min relativt ferske Galaxy Tab. App-erfaringene er nokså ulike, Android er ikke like strømlinjeformet som Apple, men alt i alt er jeg svært fornøyd med Android.Antagelig er noe av det første du bør gjøre å laste ned en antivirus-app. Android er et åpnere system enn Apples og som sådan noe mer sårbart. Jeg lastet ned den første jeg fant og den funker fint. Hvis du bruker Gmail er antagelig alt du trenger for å bruke mail/kalender/kontakter alt på plass. Skriv inn passordet én gang og du er på nett. Og med BloggerDroid kan du poste rett til bloggen.

  6. Tilbaketråkk: Om å finne seg et nytt hjem « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

