Prosjekt 365: Ei aktiv oppmerksomhet utad.

Jeg har alltid vært glad i å ta bilder, og har gått fra å relativt ukritisk knipse alt jeg får øye på som ser fint ut, til å være mer bevisst på vinkler, lys og proporsjoner. Med mitt lille Canon Ixus 100 IS er jeg absolutt ennå på amatørstadiet, men jeg merker at jeg tenker annerledes når jeg tar fram kameraet nå enn jeg gjorde for tre år siden.

Flickr har jeg bilder fra rundt 2007 og fram til i dag, tatt med forskjellige dårlige mobiler, eksens Nikon E2000 og til slutt og i aller størst grad, mitt fine lille Canon Ixus-kamera. Jeg har tatt bilder fra Buktafestivalen, fra bylivet i Tromsø, bilder av kaffekunst, av strikking, av naturen og årstidene. Det er motiverende å se tilbake på gamle bilder, sammenligne med i dag og se at jeg har blitt bedre.

I håp om å utvikle meg videre på den fronten har jeg bestemt meg for å ta ett bilde hver dag i hele 2011, et såkalt «365-prosjekt». Jeg er allerede i gang, og du kan følge med på bildene jeg tar i år på Flickr der de er samla i et eget sett. (Fikk ikke til å legge til slideshow her på WordPress, det fungerte på den gamle bloggen :/)

Det å observere og å finne gode motiver er noe jeg merker at jeg har god nytte av også i den kreative skrivinga. Ei aktiv oppmerksomhet utad kan gjøre en vanlig busstur til et vell av skriveidéer, og et interessant bilde kan være en god trigger for å få i gang en tekst om man står fast.

Når jeg følger med på verden rundt meg legger jeg merke til små samtaler på bussen; ansikter til fremmede mennesker når de ikke er klar over at de blir observert; bygninger, trær og planter som ligner på noe eller forteller historier om levd liv; i tillegg til ting som plakater, veiskilt og reklame med interessante formuleringer eller ord.

Når jeg tar bilder legger jeg ofte merke til kontraster. Trær og bebyggelse, svart mot hvitt, lys og skygger. Dette med lys er noe jeg er spesielt glad i. Måten sola skinner i ulike ting, og måten snø, greiner, fjell, vann og himmel kan stå i kontrast til hverandre på. Det handler kanskje om å observere ei spenning mellom ytterpunkter, men også om å fange noe midlertidig på film. Å ta et godt bilde av et øyeblikk som aldri kommer igjen.

Når jeg skal skrive ser jeg også ofte etter øyeblikkene. De merkelige, men troverdige situasjonene som skjer, som skjer overalt sjøl om de kan være både ekstreme, grusomme, pinlige, ubehagelige og rare. Jeg tenker ikke på de store tingene, men de små episodene som vi ikke alltid kan forklare, eller de rare tankesprangene vi av og til gjør uten at vi er helt klar over det. Sjølrefleksjonen som i noen tilfeller aldri slutter, og går over på helt feil spor. Jeg håper å kunne fange noe av dette på papiret slik jeg forsøker å fange øyeblikk i et stillbilde.

Hva legger du merke til i dine omgivelser? Er det noe du bevisst ser etter eller noe du legger merke til framfor andre ting?

En tanke om “Prosjekt 365: Ei aktiv oppmerksomhet utad.

  1. Tilbaketråkk: Et slags nyttårsbrev (2011 i ord og bilder). « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

