Kaffekunst 101: På hjemmebane.

For ett år siden drakk jeg pulverkaffe uten problemer om morgenen. Nå bruker jeg dyr kaffekvern fra Wilfa. Aeropress og kjøkkenvekt hver morgen. Du kan trygt si at jeg har endra smak og heva standarden. På mange måter var det praktisk å kunne kose seg med pulverkaffe, men iløpet av året som har gått har jeg drukket så mye god kaffe at jeg så tydelig merker forskjellen. I dag ville pulverkaffe vært ei svært dårlig erstatning for den morgenrutinen jeg har venna meg til. Kanskje jeg har blitt snobbete, men sånn er det.

Jeg starter som regel dagen med kornblanding, for så å lage meg en kopp svart kaffe. Siden september i år har jeg lagd den med min nye, hendige Aeropress, som jeg kjøpte gjennom ei god venninne, Ida Kristine. Aeropress er ei slags presskanne 2.0, som er enklere i bruk og lager kaffen raskere og bedre enn ei presskanne. Det beste med den er hvor lett det er å holde den rein. Etter bruk er kaffegruten samla som en liten «puck» man kan skyve rett i matsøpla uten søl, og så er det bare å skylle pressa under rennende vann.

Ida er barista på Tim Wendelboe og tipsa meg også om ei god kaffekvern jeg kunne investere i. Hun lagde til og med en instruktiv bildeserie som forklarte hvordan jeg enklest kunne bruke Aeropressa. Den har hun seinere også lagd som blogginnlegg.

Jeg drikker kaffen min svart, med 10 gram mørk sjokolade til. Man må unne seg noe godt, og den sjokoladebiten er min hverdagsluksus. Når jeg går på kafé foretrekker jeg cappuccino, litt fordi jeg liker kaffekunst, men også fordi det føles feil å betale 25 kroner for en kopp svart kaffe jeg kunne lagd hjemme. Det er deilig å kunne dra på det beste kaffestedet i Tromsø og få servert capppuccino med melkeskum og mønster, og siden jeg liker å jobbe med papirarbeid på kafé, blir det noen kopper i uka. Hjemme holder jeg meg til svart, men jeg har en kjæreste som må ha masse melk i kaffen.

Kaffekunsten har alltid fascinert meg, og i det siste har jeg oppdaga at selv om jeg ikke har melkesteamer og kan lage de vanskelige og flotte mønstrene de lager på De 4 Roser, så finnes det en måte å jukse litt på. På engelsk kalles det «etching», og det går ut på man bruker sjokoladesaus for å lage fine bilder i kaffen. Sånn som dette, for eksempel:

Hjemmelagd kaffe med melkeskum og sjokoladesaus.

 

Du syns kanskje det ser vanskelig ut? Det er mye lettere enn det ser ut til (og kan langt fra måle seg med alt de får til, de som virkelig er flinke til kaffekunst)! For å lage et slikt mønster trenger du kaffe, melk, en melkeskummer, sjokoladesaus og en tannpirker eller noe annet med spiss tupp. Jeg varmer melka i mikrobølgeovnen til rett før kokepunktet, og så skummer jeg den opp til stivt og luftig melkeskum som helles over kaffen.

Alt du trenger.

Etterpå tar du sjokoladesausen og lager to sirkler, den ene utenpå den andre. Med tannpirkeren lager du åtte rette streker fra midten og ut mot kantene, før du lager tilsvarende streker inn mot midten fra ytterkanten mellom hver av de strekene som peker utover. Det er viktig å tørke av tannpirkeren etter hver strek. Jeg har ikke lært meg dette helt på egenhånd, og ville nok aldri fått det til, hadde det ikke vært for denne hendige YouTube-videoen som enkelt forklarer og viser hvordan du gjør det:

Fordi det var så enkelt, tenkte jeg at jeg skulle dele det med dere. Linken til videoen kom opprinnelig fra @hvarfredriksen på Twitter, så tusen takk til ham også. Hadde nok ikke prøvd meg med sjokoladesausen her hjemme om det ikke hadde vært for den linken.
Hva syns du om kaffekunst? Har du forsøkt deg på noen eksperimenter på hjemmebane? Hvordan liker du kaffen din best?
6 thoughts on “Kaffekunst 101: På hjemmebane.

  1. >Vi er ikke riktig like så avansert vi da, men har i alle fall fått oss en Nespresso-maskin i julegave og hilset pulverkaffen takk og farvel! :-)Vil anbefale en melkeskummer fra Nespresso som heter Aeroccino forresten, den er frittstående og varmer og skummer melken lydløst på under ett minutt. Nesten magisk!

  2. >Cat: Ooh, det høres jo nesten magisk ut! Må definitivt undersøkes. Til tross for mitt kaffesnobberi er jeg imidlertid på studentbudsjett. Melkeskummeren min har jeg hatt i syv-åtte år og den fungerer fortsatt fint, men om Aeroccinoen ikke er så dyr kan jeg kanskje vurdere å erstatte den 🙂Ida: Skulle bare mangle! Takk for god kaffehjelp 🙂Håvar F: Igjen, skulle bare mangle. Viktig med kildehenvisninger 🙂

  3. >Tusen takk for veldig nyttig post! Jeg har fortsatt Adagio-innlegget ditt friskt i minne, og tenker på deg stadig vekk når jeg trekker meg en kopp te 😀 Skikkelig kaffe skal det bli etterhvert, men vi må renovere huset først – det er ikke mer plass til kjøkkenutstyr foreløpig…

Legg igjen en kommentar

