Mobbefri sone?

VG har satt sammen et eget ekspertpanel som vil bidra med sine erfaringer og konkrete svar på dine spørsmål om mobbing. Det hele er del av kampanjen som har fått navnet Bry deg. De har ei side på Facebook du kan like og der de også oppfordrer til å avgi et Mobbeløfte og forplikte deg til å bry deg om menneskene rundt deg.

VGs ekspertpanel har kunnskap om både forebygging, avdekking og følger av ulike typer mobbing, og en av disse ekspertene er Kristin Oudmayer, redaktøren og initiativtakeren bak boka Fordi jeg fortjener det?. På internett er hun kjent for mange som vrangest, og som personen bak bloggen A Curly Life.

Bry deg-kampanjen har skapt engasjement, og personene i ekspertpanelet stiller viktige spørsmål som får folk til å bidra med sine meninger. De setter fokus på saker i media som omhandler mobbing, og diskuterer hva hver enkelt kan gjøre for å få en slutt på mobbing og for å forebygge mobbing.

Å øke bevisstheten rundt mobbing er selvsagt et mål i seg selv, og om de klarer å få flere mennesker til å tenke konstruktivt og til å gå i seg selv, har de klart mye. Noen tiltak er imidlertid, etter min mening, relativt poengløse, og kan virke provoserende.

For eksempel skal de nå lage et skilt som de håper at skal bli hengt opp på alle steder der ungdom oppholder seg. Slik ser forslaget til skiltet ut (Kilde (Tillatelse for bruk av bildet fra Kristin Oudmayer)):

De spør Facebooktilhengerne: «Er dette en god idé? Ville du hengt opp et slikt skilt på din skole, idrettsanlegg, svømmehall etc?» De fleste i kommentarfeltet var overmåte entusiastiske og så ut til å mene at dette var et supert tiltak og en god måte å skape bevissthet rundt mobbing på. Jeg er uenig. Jeg skreiv også i kommentarfeltet om dette, men føler at mitt bidrag drukna blant de over hundre andre kommentarer der ute:

Så hvorfor reagerer jeg på dette? Hva i all verden er galt med mobbefri sone? Vel, jeg er glad for at folk tar tak i problemene knytta til mobbing og forsøker å gjøre noe med dem, men ikke all mobbing er like synlig. De fleste vil vel være enige i at mye mobbing foregår i det skjulte? I noen tilfeller er heller ikke mobberne klar over hvor stor innvirkning deres ord og handlinger har på den som føler seg mobba.

Mobbing er ubetenksomt, og ofte er det en inngrodd vane. Man behandler et menneske på en bestemt måte fordi man alltid har gjort det. Kanskje er man ikke en gang sikker på hvorfor, eller kanskje mobberen allerede har glemt den ubetydelige grunnen som startet det hele slik Ida Jacksons mobbehistorie fra Fordi jeg fortjener det? viser.

Uansett hvor mye vi ønsker det kan vi ikke kontrollere og hindre all mobbing i å skje. Å erklære et område for mobbefri sone vil ikke gjøre det til ei mobbefri sone, sjøl om det kanskje kan få noen til å moderere oppførselen sin eller tenke annerledes. Jeg tror de som føler seg mobba, erta, utenfor og plaga vil oppleve et slikt skilt som ubehagelig.

Ubehagelig, på samme måte som da Ida Jackson måtte synge barnesangen «Jeg er glad for å ha en venn», uten å føle at hun hadde venner. Ubehagelig, på samme måte som da jeg måtte synge at «[skolen min] er en sånn skole der samhold er hovedparolen» sammen med en klasse jeg ikke følge samhold med, foran skoleelever jeg følte meg utenfor på og foreldre som ikke grep inn. Like ubehagelig ville det vært å se skolegården, ungdomsklubben eller svømmehallen merka som mobbefri sone.

Ser at skiltet har blitt endra litt på, med «Bry deg» i store bokstaver og «mobbefri sone» i små bokstaver, men mener at det fortsatt sender de samme uheldige signalene. Vil oppfordre VG til å endre teksten på dette skiltet til et enkelt «Bry deg».

Det så ikke ut til at så mange var enige med meg på Facebook. Hva synes du? Bidra gjerne med kommentarer her på bloggen og på kampanjens Facebookside (enten du er enig eller uenig, så klart).
Andre innlegg om mobbing på denne bloggen.
Mitt bidrag til Fordi jeg fortjener det?
Og et lite PS: Jeg er lykkelig.

En tanke om “Mobbefri sone?

Legg igjen en kommentar

