Universitetet i Tromsø skuffer.

Da høgskolen i Tromsø og universitetet i Tromsø fusjonerte ble HSL-fakultetet (fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning) til, et resultat av ei sammenslåing av flere mindre fakulteter. Det er ingen hemmelighet at HSL-fakultetet ved universitetet i Tromsø har dårlig økonomi, eller «økonomiske utfordringer» som de så optimistisk velger å kalle det i et notat vedrørende den økonomiske situasjonen ved fakultetet.

Høsten 2010 ble ei arbeidsgruppe satt sammen. Deres jobb var å ta for seg de ulike fagtilbudene ved HSL-fakultetet og vurdere hva de kunne kutte ned på. Resultatet foreligger i en rapport på nettet, og flere studieprogram er nå foreslått nedlagt, blant dem master i allmenn litteraturvitenskap. En av hovedgrunnene er at det er få studenter, få ansatte og dårlig studentmiljø (!).

Jeg er selv i ferd med å avslutte en bachelorgrad i allmenn litteraturvitenskap og hadde planlagt å starte på mastergraden våren 2012. Nå er studieprogrammet foreslått nedlagt fra og med høsten 2012. Fakultetsstyret har godkjent forslaget, mot studentrepresentantenes stemmer. Det er heldigvis ikke for seint ennå. Saken må fortsatt opp i universitetsstyret som må si seg enige for at nedleggelsen skal være et faktum. Den avgjørelsen blir tatt i juni.

Da jeg fikk mail fra en av mine forelesere med informasjon om dette, reagerte jeg på to grunnlag. Aller først personlig, jeg hadde jo planlagt å søke på dette studieprogrammet! Og at det er dårlig studiemiljø?! Både studenter og ansatte tror jeg vil si seg uenig i dette. Hvordan har de vurdert det? Jeg har studert siden 2004, ulike fag på både fransk, engelsk og spansk, og det var først da jeg begynte på allmenn litteraturvitenskap jeg opplevde et virkelig godt studiemiljø med sosiale og faglige aktiviteter der både forelesere og studenter var involverte.

Videre begynte jeg å tenke igjennom hva dette betyr for universitetet i Tromsø som institusjon. Dette påvirker ikke bare oss som ønsker å studere litteratur, men også universitetets ansikt utad. Ja, litteraturvitenskap er et lite fag, men så er også forlagsbransjen en smal bransje. Litteraturvitere vil nok aldri bli utdanna i fleng, men det betyr ikke at det ikke bør være et utdanningstilbud for oss. Master i dokumentasjonsvitenskap er et annet studieprogram som er foreslått nedlagt. Hva sier dette om universitetets prioriteringer? Hvilke signaler sender det?

Universitetet i Tromsø med sitt store universitetsbibliotek skal ikke lenger utdanne bibliotekarer. Universitetet i Tromsø, med den største fagbokhandelen i Nord-Norge skal ikke lenger utdanne litteraturvitere på masternivå. Skal ikke kultur- og litteraturbyen Tromsø ha utdanningsmuligheter for de som ønsker å fordype seg i litteratur? Og hva med de ansatte? Mange studenter vet jeg planlegger å flytte til Oslo for å studere der, til tross for at de helst ville blitt i Tromsø dersom studietilbudet vedvarte. Er det en måte å få bedre økonomi på?

Jeg har sendt en e-post med mine meninger til instituttleder Cathrine Theodorsen, jeg har tipsa Nordlys og iTromsø. Det kan du også gjøre. I tillegg kan du bli med i Facebook-gruppa mot nedleggelsen for å vise din motstand, skrive leserinnlegg til avisene, blogge om saken, eller rett og slett søke på mastergradsprogrammet i litteratur (studiekode 5045) mens det ennå er mulig. Hvis vi får flere studenter interesserte og engasjerte, er det større sjanse for å beholde studieprogrammet.

Legg igjen en kommentar

