Tante Ingers tehus, for deg som elsker te.

Det er åpna en ny kafé i Tromsø og den må kunne kalles det eneste skikkelige tehuset i byen. Tante Ingers tehus ligger i Skippergata i et gammelt, verneverdig trehus fra 1800-tallet. Huset er bygd i empirestil og tilhører Tromsøs gamleby. Om du går nordover langs storgata til Stortorget og så krysser torget ned mot havet til den gata som går parallelt med Storgata og følger den videre nordover, finner du huset.

Det ser sånn ut:

Screenshot fra Google Maps, Streetview av Skippergata 11.

Om du går inn den store røde døra og så inn ei dør til høyre, finner du Tante Ingers tehus. Kaféen er åpen fra 11-18 fra mandag til lørdag. Om du er glad i te, kommer du til å elske stedet. Her får du skikkelig utvalg i sort og grønn te, i tillegg til både hvit te, oolong og flere smaksatte sorte teer. For de som vil ha noe koffeinfritt serveres det også rooibos, som teknisk sett ikke er te (altså, ikke blader fra teplanten), men blader fra ei rød busk, rooibosplanten (forøvrig veldig sunt!).

Hyggelige priser.

Teen som serveres er levert fra franske Palais de Thés, og det var skikkelige greier. Det serveres også cappuccino og vanlig kaffe, men ærlig talt: Besøker du Tante Ingers tehus bør du drikke te. Når du bestiller, får du ei lita kanne med tre desiliter te i, som er nok til én veldig stor kopp, eller to små. Det koster et sted mellom 35 og 45 kroner, avhengig av hvilken type te du vil ha. Du får ei lita digital nedtellingsklokke med deg som sier ifra når teen er ferdig trukket, og du får selv velge deg kopp i koppehylla:

Fine kopper.

Tante Ingers tehus reklamerer ikke bare med te av høy kvalitet, men også med rolige og avslappende omgivelser. Begge deler stemmer. Da jeg kom til tehuset, i tolvtida, var det rimelig fullt, og klientellet var på alder med min mor. Iløpet av dagen ble det roligere, og mye større variasjon i alder på de som var innom. Her var det både studenter, turister, pensjonister, damer i førtiåra med lunsjpause og andre. Det var lett å føle seg hjemme der, man fikk ikke følelsen av at det var et sted som retta seg mot ei bestemt gruppe mennesker. Vel, bortsett fra oss tesnobber da!

Alt av møbler er kjøpt inn på loppemarked, kunne "tante" Inger fortelle.

Etter klokka tre ble det ganske rolig og stille, og jeg var tidvis den eneste i lokalet. Det var fint, men jeg håper flere oppdager dette stedet, slik at det vil lønne seg for dem å holde åpent også på ettermiddagen. De har god lunsjmat, med en foccaccia som var så god at min venninne Monika måtte bestille to på rappen. Hun er riktignok gravid, men det må da likevel være et tegn på kvalitet? Jeg har også testa den, og er enig i at den virkelig var god. Godt var det også med aniskringle, som jeg fikk servert med hvitost og hjemmelagd aprikoschutney på:

Mmm, aniskringle!

Det er ikke trådløst nett på tehuset, men for min del var det faktisk en lettelse. Jeg hadde med meg den bærbare datamaskinen og fikk gjort utrolig mye. For tida jobber jeg meg igjennom novellesamlinga jeg skriver på, linje for linje, og redigerer. Tante Ingers tehus er dog kanskje ikke stedet for å sette seg å jobbe. Da må man i så fall satse på å få det ene bordet som er høyt nok til å sitte med pc, i god arbeidsstilling:

Hendig nok er det også en stikkontakt like ved dette bordet.

Jeg klarte ikke helt å okkupere et så stort bord aleine uten dårlig samvittighet, så jeg passa på å si til folk som så seg rundt at det var ledig hvis de ville sette seg. Etterhvert fikk jeg heldigvis selskap av Siri (som seinere også ble med på kino for å se Jeg reiser alene og på De 4 Roser for å skravle til kuene kom hjem (eller iallfall veldig lenge)):

Siri fyller koppen med mangote.

Det må sies at de andre stolene så gode ut, de også, hvis man ikke har papirarbeid og pc med seg. Jeg tror dette er det ideelle stedet for å ta med seg ei god bok, synke ned i en lenestol og kose seg med en kopp te. Om du finner en tetype du liker godt, går det også an å kjøpe med seg hjem en pakke eller to:

Rikt utvalg av te fra Le Palais de Thés.

Jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale dette stedet varmt. Jeg elsker te og drikker periodevis over en liter om dagen, så dette var virkelig en kafé der jeg følte meg hjemme. Du kan også bli med i Tante Ingers tehus’ Facebookgruppe. Oppfordrer folk til å stikke innom og bruke penger i tida som kommer, slik at tilbudet blir værende. Tromsø trenger et sted for teelskere, og på Tante Ingers tehus kan de virkelig lage god te!

Her er noen flere bilder fra kaféen:

Nydelige tekanner fra Le Palais de Thés.

Den største og fineste koppen.

Lærerikt lesestoff.

10 thoughts on “Tante Ingers tehus, for deg som elsker te.

  1. >Det ser utrolig fint ut! Der må vi ha vår neste Tromsødate. Kommer faktisk opp en tur i helga, men det blir dessverre ingen bytur på meg, mest sansynlig. Pappa feirer sine 60 år på lørdag, og da er det fullt opplegg hele helga. Kommer snart igjen!

  2. Tilbaketråkk: Tekonkurranse – Vinn, vinn vinn! « ziarah sier:

  3. Tilbaketråkk: NM i kaffekunst (Latte Art) « ziarah sier:

  4. Tilbaketråkk: Tante Ingers tehus. | Av en annen verden

  5. Tilbaketråkk: Snart er det oss på Tante Ingers tehus (med video). « ziarah sier:

  6. Tilbaketråkk: Et slags nyttårsbrev (2011 i ord og bilder). « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

