Alt som vil vengene binde

Det er utrolig fort gjort å bli vimsete når man ikke har noen fast timeplan. Dette semesteret har jeg kun én fast post på programmet og det er forelesning på torsdagene om amerikansk og britisk kriminallitteratur. Oppdaga da jeg sto opp i dag at jeg helt hadde glemt å legge ut tirsdagstanker i går, så her er de, om enn litt forsinka.

Denne uka vil jeg gjerne dele et dikt av min oldemors søster, Ragna Rytter. Jeg har skrevet om henne før, men i og med at hun har gitt ut hele åtte diktsamlinger, er det litt å ta av der. Denne gangen har jeg valgt ut et skikkelig kjærlighetsdikt, med fast rim og rytme, av samme typen jeg sjøl skreiv masse av (og debuterte med) da jeg var 16-18 år:

Elsk og hat

Eg elskar den vårsol varme
som gløder i barmen din
eg hatar alt som kan sløkkja
den logen1 som gullrein skin.

Eg elskar den livsens lovsong
som voggar gjenom di sjel.
Eg hatar alt vondt, som lurar,
og trår mot å slå deg ihel.

Eg elskar sola som kjæler
ditt hår og di raude kinn,
og hatar dei svarte skyer
som myrkjer livsvegen din.

Eg elskar kvar draum du drøymer
kvar vårsæl2 von som du ber,
eg elskar din leitande tanke,
alt godt som di sjel har kjær —

må eg vel da ikkje hate
alt det som gjev deg sår,
alt som vil vengene binde
så ikkje du soltinden når.

Diktet er henta fra diktsamlinga Dagen og draumen. Utvalde dikt (1932). Jeg syns det er spesielt fint fordi det passer om flere typer kjærlighet, både den mer romantiske og for eksempel mors- eller søskenkjærlighet.

Når jeg leser det tenker jeg på en voksen figur som vil verne om et barn, og det igjen får meg til å tenke på hvor vanskelig det må være å være forelder til et barn som opplever mobbing.

Det er så sårt og vondt å vite at man ikke kan beskytte noen fullt ut fra smerte og problemer, og den sårheta syns jeg er tydelig i dette diktet.

1. loge betyr flamme, bluss, eldtunge. Definisjonen er henta fra Nynorskordboka

2. sæl betyr lykkeleg, salig, velsigna. Definisjonen er henta fra Nynorskordboka

Legg igjen en kommentar

