Verdt å lese hos andre

Det er på tide å skrive et lite innlegg med noen pekere til andre blogger. Jeg følger ganske mange, og bruker Google Reader til å holde oversikt over dem og få med meg når folk oppdaterer. De jeg leser oftest, linker jeg til i denne bloggens høyremarg.

Av og til snubler jeg over noen innlegg som er så gode at jeg bare vil dele dem med flere umiddelbart. Som regel tvitrer jeg om det da, men i dag tenkte jeg at jeg skulle skrive et blogginnlegg og forklare litt hva jeg liker med de ulike innleggene jeg har bitt meg merke ved den siste tida.

Aller først vil jeg trekke fram KNIRK, eller @LiseGrimnes som hun heter på Twitter. Hun har organisert et samlesningsprosjekt, der bloggere har hevet seg med fra begynnelsen eller etterhvert for å lese og skrive om de bøkene som i år har blitt nominert til Nordisk råds litteraturpris. Det har vært kjempespennende å følge med og se hva de ulike bloggerne syns, og jeg er glad for at Lise har starta dette prosjektet. Det eneste negative med hele greia er at jeg ikke har hatt tid til å bli med sjøl, men det er jo strengt tatt ikke hennes feil 😉

Et anna prosjekt jeg har hatt lyst til å hive meg med på er novelleprosjektet Bai har starta, 52 noveller på 52 veker. Mange bokbloggere har blitt med her også, og en av dem er Sesselja (Fri og freidig) som blogger om Bjarte Breiteig her. Jeg har bare lest noen få noveller av Breiteig, men husker dem som svært gode, og når jeg følger novelleblogginga får jeg lyst til å lese mer av både ham og andre forfattere.

Bais bokleseblogg kan man også følge serien Lyrikk på ein søndag, der det legges ut tre oppgaver for hver bokstav i alfabetet, en bokstav hver søndag. Jeg har hatt lyst til å svare på flere av dem, og håper å kunne blogge litt om disse diktoppgavene etterhvert. Det er en fin idé å ta utgangspunkt i en bokstav for å lage seg sjøl arbeidsoppgaver og det åpner også for å oppdage nye poesi, eller se på dikt på en ny måte. Jeg forklarer kanskje dårlig, men om dere for eksempel tar en titt på blogginnlegget for bokstaven R, så skjønner dere hva jeg mener. Jeg oppdager ofte at det er når jeg må skrive om og rundt dikt at jeg virkelig får noe ut av dem; jeg oppdager så mye mer enn jeg gjør ved første gangs lesning.

Det er mange andre bloggere som gir meg leselyst, og en av dem er Rullerusk, som regelmessig deler dikt under overskrifta Poesi mens vi puster. Her er det siste diktet hun delte, som minna meg på at jeg lenge har tenkt på å lese mer av Paul Auster, og da spesielt poesien hans.

En annen litteraturblogg er Hildekatblogg, der Hilde Kat Eriksen skriver om litteratur og kultur, og ofte om det som skjer i Tromsø. Her forteller hun for eksempel om planene om et litteraturhus i Tromsø. Hun skriver imidlertid ikke bare om Tromsørelatert stoff, men legger også ut en rekke bokanmeldelser (f.eks denne her), så det anbefales å følge med der, også for de som ikke har et forhold til Tromsø. (De som har det, eller ønsker å få det, kan også ta en titt på denne artikkelen i avisa iTromsø, om bloggere fra Tromsø)

En av de som nevnes der er bloggen Marienborg observerer, derdu denne uka blant annet kan lese om hennes markering av kvinnedagen. En annen som skriver om kvinnedagen er Hanne på bloggen Hannes hjørne. Hun har lagt ut et viktig og poengtert innlegg som understreker hvor viktig det ennå er å fokusere på likestilling. Anbefales!

Til slutt vil jeg også anbefale bloggen Store verk – med fotnoter – og popmusikk, blant anna for det fine innlegget om A Lover’s Discourse av Roland Barthes som ga meg lyst til å lese boka umiddelbart (noe jeg dessverre ikke har fått tid til ennå… Akk og ve!).

3 thoughts on “Verdt å lese hos andre

    • Takk skal du ha, og det er bare hyggelig. Bra du kommenterte, ser at jeg ikke hadde fått lagt deg til i lenkelista mi, men nå er du der 🙂

Legg igjen en kommentar

