c8h10n4o2, en kaffebar.

Studentsamskipnaden i Tromsø har endelig åpna kaffebar på campus! Åpninga var tirsdag 1.mars, og jeg var innom samme dagen, på ettermiddagen. Det har blitt kjempefint, bare se:

Kaffebaren ligger i første etasje av teorifagbygget, hus 1, like ved den store kantina. Den har fått navnet c8h10n4o2, som er den kjemiske formelen for koffein. Jeg tenkte først at det var litt av en munnfull, og bestemte meg for å kalle stedet for «Kaffemolekylet», mens Siri insisterte på at vi kunne forkorte det og kalle den «c8». Nå har jeg imidlertid (helt uventa og sjokkerende) klart å lære meg navnet utenat, så da må jeg jo bare kalle den Seåtte-håti-ennfire-oto for å brife litt.

Her er noen flere bilder, inkludert en barista som smilende ga sin tillatelse til å bli avbilda på bloggen:

God kaffe lagde hun også! Cappuccinoen var absolutt godkjent, 26 kroner, med god temperatur på melka (ikke for varm), og med fin konsistens på skummet.  Har imidlertid fått høre fra andre at caffè latten de bestilte var litt vel varm.

Og det er klart, kaffen kan på ingen måte måle seg med den på De 4 Roser1, men de to stedene stiller rett og slett ikke på samme skala, så sammenligninga blir meningsløs i dette tilfellet. Til den prisen skal det litt til før jeg er misfornøyd!

Kaffen på c8h10n4o2 er så mye bedre enn det tilbudet vi hadde fra før på campus. Beliggenheta er også fin, med både barkrakker ved høye bord, ei sofagruppe og noen pussige svingstoler. Det er imidlertid ikke så mange sitteplasser, og de serverer kaffen i pappkopper, så det er nok mest et takeaway-sted enn noe annet. Det passer jo bra, like ved kantina der folk går forbi og lett kan stikke innom.

Koffein finner man også i te, og c8h10n4o2 skal ha for sitt gode teutvalg. Her var det både ren te (sort og grønn), smaksatt te, chai og rooibos. Lykken var stor da jeg kunne bestille meg Darjeeling av god kvalitet! Det er noe annet enn poseteen de kaller te i kantina! Her er det med andre ord varm drikke å hente både for tesnobber og for mer kaffeglade mennesker.

Lars Åke Andersen skriver også om kaffebaren på universitetets hjemmesider.

*

1. Stamstedet mitt, De 4 Roser [sic], har baristaer som blant anna har vunnet NM i kaffekunst. Noe av kunsten har jeg tatt bilder av og delt på Flickr sammen med andre kaffebilder.

8 thoughts on “c8h10n4o2, en kaffebar.

  1. kult, vet du om de har oppe på lørdager/søndager også. Det her blir jo min nærmeste kaffebar siden jeg bor på Stakkevollan. Det har vært etterlengtet.. og må sjekkes opp

  2. Tilbaketråkk: NM i kaffekunst (Latte Art) « ziarah sier:

  3. Tilbaketråkk: Snart er det oss på Tante Ingers tehus (med video). « ziarah sier:

Legg igjen en kommentar

