Styggevær ute, suppemiddag inne.

Jeg er glad i suppe, spesielt når det er ruskevær ute. De siste dagene har det vært storm her nord, med vind og snø i massevis. Akkurat der jeg bor har det vært ganske rolig, men jeg har likevel holdt meg inne, med unntak av en liten runde snømåking. Og det blir ekstra koselig å se ut på snøen med en varm porsjon suppe i magen. Lettvint er det også!

Jeg var ikke sikker på hva jeg skulle lage meg til middag i dag, så jeg tok et raskt overblikk i kjøleskap og hyller. Etter litt idémyldring ble det noe enkelt, magert og godt, nemlig tomatsuppe.

Jeg fant fram:
1 gulrot
1 stor potet
1 stor løk
1 fedd hvitløk
1 boks hermetiske tomater
100 gram brekkbønner
2 ss crème fraîche (ekstra lett)
1 ss rapsolje til steiking

basilikum
sukker
salt
pepper

Poteten, gulrota, løken og hvitløken finhakka jeg og lot putre på lav varme i 10 minutter sammen med litt olivenolje, salt, sukker, basilikum og pepper:

Grønnsaker

Løk, potet og gulrot i olje.

Deretter hadde jeg i tomatene og crème fraîche-en og rørte godt. Så venta jeg til det kokte, og tok blandinga av plata for å stavmikse litt. Når du stavmikser er det viktig å holde hodet til stavmikseren godt under overflata til det du skal mikse sammen. Jeg holdt på til suppa var god og tjukk og puréaktig.

Brekkbønner i suppa

Brekkbønner i suppa

Til slutt lot jeg den koke opp sammen med brekkbønnene, et voilà: Ei sunn og god suppe, nok mat til to småsultne personer. (Jeg var veldig sulten, men hadde fortsatt rundt en tredjedel igjen etter å ha spist meg skikkelig mett)

Mager mat

Mager mat

I og med at det nesten bare er grønnsaker i suppa, kan det hende du vil legge til litt proteiner, så du får i deg nok næring. I utgangspunktet er det magre 48 kalorier per 100 gram i suppa, så for å få en skikkelig middag av det, kan man for eksempel servere den med godt brød og hardkokte egg. Eventuelt kan man også blande i en neve bønner, eller lage en variant med fisk eller kylling.

(I en liten parantes kan jeg legge til at jeg har registrert bloggen min på Blogglisten)

2 tanker om “Styggevær ute, suppemiddag inne.

  1. Nam nam, dette virket så godt at jeg ble kjempesulten her jeg satt. Oppskriften skal prøves! 🙂

    Har nylig kjøpt meg ny oppskrift bok – 101 suppeoppskrifter. Så har litt suppe-dilla for tiden!

Legg igjen en kommentar

