NM i kaffekunst (Latte Art)

Heart048/365The one that got awayIMG_5692047/365Man with hat
042/365IMG_5552IMG_5447IMG_5446IMG028IMG_5335
Tools of the trade. Well, of the amateur experimenting, anyway.015/365Hot cocoaFishyFishier008/365
005/365Two friendsSmiling coffeeMore fishCodfishCocoa with marshmallows

Coffee, a set on Flickr.

Nå har NM i kaffekunst blitt avholdt, på det lille stedet Ulsteinvik[1]. Vinneren og norgesmesteren ble ingen andre enn kaffeansvarlig barista på stamstedet mitt, De 4 Roser Tromsø, Arne Risø Nilsen.

Da jeg oppdaga dette, ble jeg samtidig klar over at jeg har skrevet om både kaffebaren c8h10n402 og Tante Ingers tehus her på bloggen, men at jeg faktisk ikke har blogga om stamkaféen, kaféen over alle kaféer (selv om de staver kafé med c, men det er faktisk greit[2]).

Det er vanskelig for meg å skrive nøytralt og kritisk om et sted jeg har et så varmt forhold til, det føles litt som å skrive om en god venn. Eller som en jeg er nyforelska i. Jeg ser bare de gode tingene.

De 4 Roser ligger sentralt, i Grønnegata, sør for biblioteket, og ikke så langt fra Grand hotell. De lager byens beste kaffe, noe jeg stadig får bekrefta fra andre som jevnlig tester kaffen på ulike kaféer i Tromsø.

Det er egentlig et todelt konsept, med fancy restaurant i andre etasje og kafé med litt billigere husmannskost i første etasje. De har blant annet relativt billige frokostmenyer (til rundt hundrelappen) fram til kl 15 hver dag, nydelig tapas, og studentrabatt på dagens middag.

De 4 Roser starta egentlig i Harstad[3], og der har de det samme opplegget med kafé og restaurant.

Jeg har gått på De 4 Roser i Tromsø siden sommeren 2009, men begynte vel å være der ofte iløpet av 2010 en gang. Betjeninga er hyggelige og kunnskapsrike (spør dem om kaffe, de kan masse!), maten er god og kaffen er himmelsk.

At de er flinke har de nå fått bekrefta enda en gang, når kaffekunstnorgesmesteren Arne Risø Nilsen har fått fornya sin tittel i årets NM. På De 4 Rosers Facebookside kan du nå også se filmklipp fra NM.

De aller fleste av bildene du ser øverst i dette innlegget er tatt på De 4 Roser, med noen unntak. Håper dere setter pris på kaffekunsten, og at dere tar turen innom De 4 Roser dersom dere skulle være i Tromsø en dag.

*

1. der jeg en gang var på Ten Sing-leir som sangglad agnostisk tenåring

2. De 4 Roser er så bra at rettskrivningsentusiasten i meg overser både det, de store bokstavene der det skal være små og tallet som skulle vært skrevet i bokstaver. Og jeg vet at når jeg nå påpeker det så høres det ut som om jeg faktisk bryr meg om det, men det plager meg ikke. Jeg tenkte kanskje noen andre ville kommentere det (Hah, jadda, jeg tror det fins andre der ute som er like pirkete som meg), og da føltes det viktig å understreke at rettskrivninga drukner i alt det andre

3. noe jeg må bemerke og understreke her, for ikke å få harstadværingene på nakken. Jeg vet, jeg vet, vi har dere å takke for den fantastiske kaféen! All ære til Harstad.

9 thoughts on “NM i kaffekunst (Latte Art)

  1. Jeg har alltid satt min ære i å drikke kaffen min svart. Kaffe er kaffe og ikke noe å tulle med!

    Men nå ble jeg nesten omvendt her:-)

    Tromsø er en fin by! I Ulsteinvik har jeg ikke vært, men de har en heidundrende speidergruppe der, så det forundrer meg ikke at de har Ten Sing -miljø også.

    Jeg lover å prøve De 4 Roser neste gang jeg er i Tromsø. Jeg kan jo kjøpe en kopp kaffe til å drikke, og en til å se på 😉

    • De har veldig god svart kaffe også 😀 Og framfor alt: De har peiling på kaffe, av alle slag. Sjøl drikker jeg svart kaffe når jeg står opp, har kvern hjemme 😉 Kaffen jeg betaler for er stort sett en enkel cappuccino. I det siste har jeg tvunget meg til å drikke den med lettmelk, rett og slett fordi buksene mine har blitt for stramme etter høyt inntak av kaffe med helmelk i lengre tid 😉

      Jeg har vært med i speidern også, faktisk, en gang i tida, men det var såkalt religionsnøytralt, NSF, ikke KFUK/KFUM. Åtte år med knuter, førstehjelp, villmark og snø var ikke så aller verst, faktisk 😀

  2. Å joda, det e mange av oss som ikke takle skrivefeil og fordumminga av norsk. Det skumle e at man blir desensitivisert etter hvert – ikke i forhold til egen språkproduksjon, men i forhold til «Evert’s restaurang», «Bibben’s gate kjøkken» og sånne ting. Om 50 år kommer æ ikke tel å hate det like mye. Kossen skal det gå med det norske språket? Nu skal man jo helst ikke drive med normativ lingvistikk, lære man på universitetet, men men Æ VIL! Det e sånne som oss som burde være norsklærera 😉 Takk gud for at vi slepp det… (Gud med liten bokstav, viktig viktig,)

    Kommaregla, dog, der e æ helt grønn. Æ må bynne å skrive mere på norsk.

    • Joda, jeg er ikke glad i skrivefeil, men poenget i akkurat dette innlegget var jo nettopp det at De 4 Roser er et såpass godt sted at jeg faktisk ikke klarer å irritere meg over sånt. Jeg innser at jeg som pirkete kverulant har kommet ganske langt når jeg sier det. Og kommaregler er jeg ikke noe særlig på, jeg heller 😉

  3. Det er veldig fint med slike stamkafèar, kor ein bare kan kjenne seg heime.

    – Og når det gjeld pirket, kjenner eg meg igjen. Eg stussar også over bruken av tal og den rotete bruken av minusklar og majusklar i hytt og vêr. Skal vi skulde på engelsken nå igjen? Dei bruker i alle fall majusklar i dei fleste orda i alle overskrifter. Men det er jo på engelsk.

    • Ja, engelsk (og tysk) påvirker nok mye her som i mange andre norske språkproblemer. Det ser jeg blant annet mye av i arbeidet som konsulent.

      Men åh, for en kafé! 😉

Legg igjen en kommentar

