Kjenner du noen som heter Ida og er over gjennomsnittlig interessert i snikmord?

Nei, det er ikke meg selv jeg snakker om. Selv om jeg kan synes at både historie og kriminologi er interessant, så har jeg ikke en brennende interesse for akkurat snikmord. Ikke for det, jeg kunne nok sikkert lest boka Drap. Snikmordets moderne historie av Kris Hollington. Jeg vet jeg hadde store planer om det da jeg kjøpte den i 2008.

Omslagsdesign: Bjørn Kulseth

La oss gå tre år tilbake i tid. Jeg var på Gyldendaldagene i Oslo og en av programpostene var Kris Hollington som snakka om den nye boka si som akkurat hadde blitt oversatt til norsk. La meg si det som det er: Kris Hollington var en særdeles sjarmerende, velartikulert og flott mann. I ren og skjær entusiasme kjøpte jeg boka hans og fikk den signert.

"Dear Ida. Hope you enjoy the read! Best wishes Kris Hollington"

Nå har det seg sånn at jeg rett og slett er i beit for bokhylleplass, og da har sakprosaen blitt litt nedprioritert i ryddinga. Om du skulle ha lyst på boka, til deg selv eller som gave til noen du kjenner som tilfeldigvis heter Ida og kanskje har en gryende interesse for snikmord, er det bare å si ifra.

I boka «Snikmordets moderne historie», som nå foreligger i norsk oversettelse, forteller Hollington om drapet på president John Kennedy og om drapet på Olof Palme. Om ETA-drapet på den spanske ministeren Blanci i 1973, om Stalins siste måltid i 1953, og om attentatet på pave Johannes Paul II og om en lang rekke andre mord og forsøk på mord, i moderne historie.
(Sakset fra Dagsavisens intervju med forfatteren, « Snikmordet er undervurdert«)

Boka er ulest og koster 379 kroner ny. Den har imidlertid fått en bitteliten rift i omslaget (1 cm), så jeg selger den for 200 kroner pluss porto.

Her er et bilde av omslaget som viser den lille rifta, slik at du vet hva du kjøper:

Liten rift i omslaget, under H-en i Hollington. Ca 1 cm.

Legg igjen en kommentar på innlegget om du er interessert, eller send meg en mail på idadah at gmail dot com.

Les også Aftenpostens anmeldelse av boka, «James Bond-film fra virkeligheten«.

Legg igjen en kommentar

