Ars bloggica: Hvorfor blogge?

Denne bloggen begynte som en slags leseblogg. Faktisk het den «En leseblogg» det første året. Etterhvert ble den til noe mer skjønnlitterært, og jeg delte dikt og tekster, ofte sammen med bilder jeg hadde tatt. Da kalte jeg den «Ida Zachariassen Sagberg», mitt fulle navn, men det ble fort en munnfull, og jeg var på utkikk etter nytt bloggnavn. Det ble ziarah sier:, og det heter bloggen ennå.

ziarah (NB! Med liten z) er et nettnavn jeg lagde for flere år siden, og det har blitt ei slags identitet. Det er noen bokstaver fra navnet mitt som er blanda sammen til et lite ord jeg syns klinger fint (Apropos ordlyd). Jeg vet ikke hvorfor det ser helt riv ruskende galt ut for meg når folk skriver det med stor Z, men kanskje er det fordi alle bokstavene vektes likt i hodet mitt.

Mens jeg dikta og styrte på bloggen, fant jeg ut at jeg også ville dele dikt andre hadde skrevet på bloggen. Jeg starta en bloggserie jeg kalte tirsdagstanker, og på tirsdagene delte jeg et dikt og noen tanker rundt det. I tillegg skreiv jeg litt om bøkene jeg leste. Når jeg debuterte med novelle i antologien Løsrivelse, skreiv jeg naturlig nok litt om dét også.

Framfor alt er bloggen en hobby og noe som skal være givende for meg. Jeg blogger når jeg har energi og overskudd, når jeg føler at jeg har noe å si. Bloggen er også et verktøy, og den får meg blant annet til å lese mer, fordi jeg deler dikt (nesten) hver tirsdag, og fordi jeg fører ei leseliste for hvert år. I tillegg har blogginga (og Twitter), gjort at jeg har fått kontakt med mange andre kultur- og litteraturinteresserte mennesker, og lært mye gjennom å følge med på hva de skriver.

Blogging er dynamisk og en blogg kan endre seg og utvikle seg i takt med bloggeren. Det syns jeg er fint. ziarah sier: er fortsatt en dekkende tittel på bloggen slik den er i dag, et salig sammensurium av tanker rundt bøker jeg leser, matoppskrifter, teater, festivaler, egen skriving, poesi og litt av det personlige, men framfor alt en serie ytringer.

Nettnavnet ziarah framhever og markerer et skille og understreker at det jeg skriver her, skriver jeg innenfor rammene av en blogg, på en nettside som alle i hele verden kan se om de skulle ønske det. Jeg tar ansvar for det jeg skriver her, men er bevisst på hva jeg velger å dele på bloggen.

Slik er det vel enten man velger å bruke et kallenavn eller ikke, og dette er jo ikke en anonym blogg på noe vis, selv om den er knytta opp mot et nettnavn. Mens jeg har skrevet dette innlegget har jeg tenkt på akkurat dette med navnene vi velger på nett. Hvorfor velger vi dem? Hva knytter vi til dem? Ofte er det jo snakk om å konstruere en identitet, og hvilken verdi har da et slikt navn når man også knytter sitt faktiske fulle navn til identiteta? Interessante spørsmål, og jeg har ingen fasit. Tro om det er bedrevet noe forskning på det området?

Hva tenker du om nettidentitet, kallenavn og anonymitet? Hvilken funksjon har blogginga i din hverdag? Har bloggen din utvikla seg fra du begynte å blogge? På hvilken måte? Bidra gjerne i kommentarfeltet, det er spennende å høre hva andre tenker om dette. Del gjerne link til din egen blogg.

2 tanker om “Ars bloggica: Hvorfor blogge?

Legg igjen en kommentar

